Na jihlavském festivalu se představil i film o "singles"

'24'

V Jihlavě probíhá Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů. Jde o celkově 15. ročník.

'24'
V úterý večer zněl sálem jihlavského kulturního domu potlesk, když ředitel Marek Hovorka dal z kapitánského můstku "lodi, na které probíhá mejdan a která se zároveň potápí," příkaz k vyplutí. Ta má prý symbolizovat současnou situaci českého dokumentu a kultury vůbec. Potlesk zněl taky, když doběhly závěrečné titulky unikátního dokumentu „24", na jehož vzniku se podílela čtyřiadvacítka českých režisérů tří generací. Principem filmu bylo sledovat formou dvouminutové zkratky hodinu po hodině jednoho všedního dne v Česku. Jan Němec, Drahomíra Vihanová, Helena Třeštíková, Olga Sommerová nebo třeba Jiří Krejčík se tohoto zajímavého úkolu ujali a zhostili - samozřejmě každý po svém. Například režisér Jiří Krejčík si vzal na mušku světovou ekonomickou krizi a roli zlata v ní. Režiséra jsme se po projekci zeptali, jak se mu film, který dnes viděl v celku poprvé, líbí.

Jiří Krejčík
"Chce to asi ještě moc přemýšlet, moc se ptát, slyšet odpovědi na mé otázky. Co se týče mého filmu, lidé rozuměli tomu, co jsem chtěl říct."

A jaký je názor diváků?

"Ta koncepce se mi strašně líbí, více takových projektů. Poznáte tam rukopis režisérů a osvědčí se to až na konci filmu."

"Ta celková kompozice mě docela překvapila. Hodně se mi líbilo to neukazování autorů před tím - až hádání nakonec, kdo stál za kterým snímkem. Člověk se na to díval z nezaujatého pohledu."

A ještě názor režisérky Drahomíry Vihanové:

"Dvě minuty jsou katastrofální doba na nějaké vyjádření. Samozřejmě je to zpráva, co se děje, eventuálně, na jistém místě v tuto hodinu, ale zejména je to zpráva o osobnosti těch režisérů, kteří to dělali."

A na co bychom pozvali z dnešních projekcí? Dejme se poradit od Marka Hovorky.

Marek Hovorka,  foto: ČTK
"Z projekcí bych dnes rád upozornil na snímek Jany Počtové Generace singles. Ten je už v české distribuci, ale jde o premiérové festivalové uvedení. Je to velmi zajímavý portrét fenoménu, který se týká života především ve městě a zdaleka ne jenom v České republice. Vedle toho bych rád upozornil na jeden z filmů sekce Zóon politikon Listopadové komety režiséra Marka Skláře, který se zaměřil především na postavu Valtra Komárka. Je to takový velmi zajímavý portrét této zapomenuté postavy listopadových dnů."

Kromě projekcí se také koná fórum tvůrců a producentů filmových dokumentů z celého světa, kteří se sešli s pořadateli evropských filmových festivalů. A co nás čeká zítra? Samozřejmě se chystáme na rozhlasovou dokumentární sekci, kterou už zítra o půl jedenácté dopoledne zahájí vzpomínka na otce české dokumentaristiky Zdeňka Boučka.