Národní galerie představuje Cranacha ze všech stran

Foto: ČTK

Národní galerie vstupuje do letní sezóny výstavou věnovanou dílu německého renesančního malíře Lucase Cranacha. Nejde ale čistě jen o umění, Autoři výstavy se na Cranacha podívali i prostřednictvím nejnovějších německých výzkumů.

Foto: ČTK
Cranach ze všech stran - tak se jmenuje výstava, která je od 23.června k vidění ve Šternberském paláci. Její název napovídá, že tentokrát návštěvník uvidí i to, co mu jinak bývá utajeno, říká kurátorka výstavy Olga Kotková:

"My jsme se také snažili dívat na obrazy pomocí techniky, jak název napovídá, ze všech stran. Takže jsme viděli do spodních vrstev a prohlíželi jsme rubové strany, které hovoří zase o určitém typu zpracování dřevěné podložky. Na rubových stranách jsou nejrůznější štítky, majitelské erby, pečeti a jiné zajímavosti, které normálním návštěvníkům zůstávají skryty."

Foto: ČTK
Autoři výstavy se zaměřili na fungování Cranachovy dílny a postupy, které se v ní používaly, a dnes jsou předmětem zájmu chemiků, restaurátorů nebo přírodovědců. Řeší se také otázka falzifikátorství a to i z opačné strany. Obraz Bolestná Panna Marie byl dlouhá léta pokládán za kopii, novým výzkumem ale bylo nakonec potvrzeno, že autorem je skutečně Cranach.

Oblíbený pošetilý stařec

Národní galerie představuje asi tři desítky obrazů, mezi kterými se nacházejí i velmi známá díla:

Foto: ČTK
"Je to zejména obraz Zákon a milost, Cranachův originál z roku 1529. Dva zlomky Pražského oltáře. A samozřejmě titulní obraz, který je na plakátu Adam a Eva, kde hybatelkou všeho zlého je žena. Velmi vděčné téma je Cizoložnice před Kristem a pak také obraz, který návštěvníci Šternberského paláce vyhledávají a milují. Je to obraz Starý pošetilec, který ukazuje starého muže, který se nechává okouzlit mladou dámou, ovšem ta, jak vidíte na obraze, se stará jen o starcovy peníze."

Výstava přibližuje Cranachovo dílo ve vztahu k českým zemím, kde bylo ve své době velmi oblíbené ve šlechtických i církevních kruzích. Vliv měl Cranach i na české umělce, ostatně několik členů jeho dílny bylo českého původu.

Foto: ČTK
"Vzhledem k tomu, že Cranach kromě obrazů dělal i grafiky, tak právě ony často sloužily jako sborníky předloh. Takže třeba ukřižování, mariánské obrazy nebo portréty se dělaly přímo podle Cranachových grafik ještě hluboko do 17. století. Cranachovy kompozice se dostaly do celé Evropy a pochopitelně i k nám. Takže Cranachova ruka, jeho styl, Čechy i Moravu velmi silně zasáhla."

Výstava Lucase Cranacha bude k vidění do 22.ledna příštího roku, doplní ji komentované prohlídky i vědecké přednášky, třeba právě o atraktivním tématu rozeznávání originálů a falz.