Národní galerie vystavuje skvosty moderního umění z Albertiny

Foto: ČTK

Od úterka je ve Veletržním paláci v Praze otevřena unikátní výstava moderního světového umění. Národní galerie získala osm desítek děl z Batlinerovy sbírky, která je dlouhodobě umístěna ve vídeňské Albertině. Až do ledna příštího roku tak návštěvníci uvidí například Monetovy Lekníny, Warholovu sérii Elektrických křesel nebo díla Henriho Matisse, Maxe Ernsta a Joana Miró. Více už Milena Štráfeldová

Soubor Elektrické křeslo od Andyho Warhola,  foto: ČTK
Naposledy byla v Národní galerii tak rozsáhlá výstava moderního umění ze zahraničních sbírek v r. 1988. Ve Šternberském paláci tehdy byla k vidění padesátka děl z Guggenheimova muzea v New Yorku. Nyní galerie získala zápůjčku osmdesáti obrazů a soch z Batlinerovy sbírky. Jak připomněl ředitel vídeňské Albertiny Klaus Albrecht Schröder, tuto soukromou sbírku v 50. letech založili manželé Rita a Herbert Batlinerovi z Lichtenštejnska.

"Panu Batlinerovi je dnes 82 let a v 50. letech působil jako advokát. A tehdy začal kupovat díla Giacomettiho, Lautreca a potom své tehdejší současníky. Kupoval obrazy, protože je měl rád, a teprve po desetiletích si uvědomil, že všechna tato díla mají určitou spojnici."

Milan Knížák
Sbírka dnes obsahuje na pět set děl. Manželé Batlinerovi ji v r. 2006 vložili do nadace, která ji pak dlouhodobě svěřila Albertině. S tou má Národní galerie v Praze už řadu let vynikající kontakty. Obě instituce si vzájemně půjčují jednotlivá díla i celé kolekce. Podle generálního ředitele Národní galerie Milana Knížáka je to ale výsledek dlouholeté práce a budování vzájemné důvěry:

"Během totality neměla česká Národní galerie vůbec šanci se zúčastnit normálního výstavního života světových galerií. A aby se dostala s nimi do kontaktu, tak sloužila trochu jako půjčovna."

Lekníny impresionisty Clauda Moneta,  foto: ČTK
Díla pro pražskou výstavu ve Vídni vybírali kurátorka Olga Uhrová a ředitel Sbírky moderního umění NG Tomáš Vlček. Ten k Batlinerově sbírce uvedl:

"Je schopná ukázat v celistvosti vývoj umění od počátku 20. století až do jeho konce. Naše sbírka má řadu vynikajících děl, která zazáří, pak ale mezi nimi není třeba spojitost. Nemáme díla Malevičova a dalších velkých ruských umělců včetně Kandinského. To jsou bolestivé mezery, které nelze zacelit."

Francis Bacon: Sedící postava,  1960,  foto: Národní galerie Praha
Díla z Batlinery sbírky je podle něj alespoň na čas zaplní. Kurátorka Olga Uhrová vyjmenovala, co všechno výstava nabízí:

"Je to obraz /Lekníny/ z pozdní tvorby Claude Moneta, který vytvořil v Giverny. A pak samozřejmě to je soubor ruských umělců, Malevič, Lissitzky. A pak bych řekla, že je opravdu závažný soubor poválečného evropského a amerického umění a určitě i ten závěr, akční malba rakouských umělců, Baselitz a další tvorba."

René Magritte: Přenádherná krajina,  1953,  foto: Národní galerie Praha
Přípravy výstavy podle kurátorky Uhrové zabraly půl druhého roku. A i když si obě instituce půjčují díla bez obvyklých tax, byla současná výstava i finančně velmi náročná:

"Finanční částky jsou tak velké, že tentokrát je to vlastně poprvé, kdy tato výstava je v České republice zajištěna státní garancí."

Výstava má i mnoho doprovodných akcí. Kromě komentovaných prohlídek s jejími kurátory to jsou i výtvarné dílny pro studenty a dětské programy. Ve Veletržním paláci potrvá až do 7. ledna příštího roku.