Navrátit rybám jejich místo v českém jídelníčku

České sladkovodní ryby by měly v příštích čtyřech letech obrazně řečeno zaplavit Česko. Počítá s tím reklamní kampaň, kterou zahájilo Ministerstvo zemědělství s cílem podpořit spotřebu tuzemských ryb. Podrobnosti má Zdeněk Vališ.

Česko patří v Evropě k největším producentům sladkovodních ryb. V jejich spotřebě ale za evropským průměrem daleko zaostává. Většina domácí produkce tedy míří na export, převážně do Německa, Francie, Itálie a Polska. A zájem ciziny je velký. Takový kapr z České republiky je vyhlášenou vysoce kvalitní rybou. Dokonce mu byla přidělena ochranná značka Český kapr. Evropská unie také odsouhlasila pro Česko ochrannou známku pro třeboňského a pohořelického kapra.

„Chceme se pokusit o zvýšení spotřeby sladkovodních ryb. Dnes na jednoho člověka připadá asi kilo a půl sladkovodní ryby ročně, přičemž většina Čechů konzumuje sladkovodní ryby ve formě kapra o Vánocích. Kromě této doby Češi příliš sladkovodní rybu nejedí.“

Vysvětluje Petr Vorlíček z Ministerstva zemědělství. Češi budou v příštích čtyřech letech oslovováni televizními spoty, inzercí v novinách a časopisech, součástí kampaně mají být i road show, výstavy či kuchařské akce pro veřejnost. Celá kampaň, která odstartovala v uplynulých dnech, přijde asi na 150 milionů korun. V podstatě ji ale bude financovat Evropská unie.

„Jsou určité finanční prostředky poskytované z Evropské unie a tyto prostředky byly k dispozici. Česká republika toho využila a připravila právě tuto kampaň.“

Profesionální rybáři samozřejmě celou akci vítají. S odbytem ryb v zahraničí nemají nějaké problémy, ale přesto by raději větší část tuzemské produkce uplatnili na domácím trhu. Jak řekl Radiu Praha ředitel Rybářského sdružení České republiky Václav Šilhavý, rádi v kampani pomohou svými odbornými radami.

„Svým způsobem participujeme na tom, jakým směrem se bude ta reklama ubírat. Není možné vytrženě propagovat něco, co by potom nebylo možné dostat v obchodní síti. Cesty, jaké volí kreativci, to už je na nich. Myslíme, že když jsme jim k tomu dali všechny podklady, že by to mělo být úderné a mělo by to zafungovat.“

Foto: CzechTourism
Tím se ale dostáváme i k problému, na který v souvislosti s kampaní mnozí poukazují. Ministerstvo zemědělství prý zřejmě vůbec netuší, jak to vypadá v obchodech. Hodlá propagovat zboží, které není k dostání. Například podle časopisu Týden je česká ryba v obchodech dávno vyhynulým tvorem. Petr Vorlíček z Ministerstva zemědělství tento argument nechápe. Kampaň přece běží proto, aby lidé začali ryby v obchodech požadovat.

„Otázka prodeje a nákupu je tržní záležitost. Pokud lidé sladkovodní ryby nekupují, tak tyto ryby nejsou na trhu. Bylo by nesmyslné, kdyby byly v nabídce a nikdo je nechtěl.“

Rybáři doporučují zaměřit projekt na tři dominantní tuzemské ryby.

„To, co chceme propagovat, je většinově kapr. Ten je zcela dominantní. Pak další kaprovité ryby. To se budou ještě propagovat býložravé ryby amur a tolstolibik.“

V exportu i na domácím trhu zatím dominuje živý kapr. Je to dáno tradicí a stravovacími zvyklostmi. Zpracované ryby představují asi jen deset procent všech vyprodukovaných tržních ryb. Ředitel Rybářského sdružení Václav Šilhavý si ale nemyslí, že konzumaci by mohl zvýšit prodej sladkovodních ryb v konzervách tak, jak je to běžné u mořských ryb.

„Já bych sladkovodní ryby do konzerv nevpravoval. Myslím, že pro to není vůbec doba. Jestliže se spotřebuje kilogram těch ryb, tak raději v chlazeném stavu. Proč to dávat do plechu? To naprosto vylučuji. Tuto cestu nebudeme asi volit.“

Celá čtyřletá kampaň má mít několik fází. Letos chce upozornit na nízkou spotřebu ryb v zemi. V dalších letech postupně představí jednotlivé druhy ryb a seznámí veřejnost s jejich specifiky. Konečně v poslední fázi by měla kampaň ukázat rozmanité možnosti přípravy rybího masa.