Nejsem rasista, ale nemám rád cikány

Romské děti

Mezi dětmi v České republice převládá nedůvěra k národnostním, náboženským a jiným menšinám. Učitelé o podobných tendencích svých žáků vědí, ale neumí proti nim účinně bojovat. Těsně před letními prázdninami to zveřejnila společnost Člověk v Tísni. O výsledcích sociologického průzkumu na základních a středních školách podrobnosti přinesl Mikuláš Kroupa.

"Nejsem rasista, ale nemám rád cikány," tvrdí většina dětí ze základních a středních škol v České republice. Naznačují to výsledky projektu Interkulturní vzdělávání. Během minulého roku obecně prospěšná společnost Člověk v Tísni zjišťovala dotazníkovou metodou, jakou mají děti v České republice znalost o kulturních menšinách. Jsou české děti méně tolerantní vůči národnostním menšinám než děti ze zemí Evropské unie? Na to jsem se zeptal jednoho z koordinátorů projektu z Člověka v Tísni Jana Buryánka.

"Těžko říci, ale z našich výzkumů se ukázalo, že většina středoškolské mládeže odmítá intoleranci, ale na druhé straně převládá ta okřídlená teze - nejsem rasista, ale nemám rád cikány. Ukazuje to, že mládež neumí a nezvládá identifikovat význam rasizmu."

Během projektu na školách v České republice zjistili pracovníci ze společnosti Člověk v Tísni například, že naprostá většina učebnic reprezentuje monokulturní pohled na svět, to znamená, že učebnice popisují život z pohledu příslušníka majoritní společnosti. Proto Člověk v Tísni společně s několika desítkami odborníků připravil manuál pro české pedagogy. V něm je podrobně popsán postup, jak dostat do školního systému takzvané interkulturní vzdělávání, tedy výchova k toleranci. Vládní zmocněnec pro lidská práva Jan Jařab se domnívá, že slepá tolerance nevede k porozumění kulturním menšinám. Podle něj jedině se musí děti naučit poznávat kulturní rozdíly.

"Interkulturní vzdělávání není bezbřehá tolerance, ale cesta vzdělávání, tedy poznávání. Interkulturní vzdělávání ukazuje, že věci zcela samozřejmé ve společnosti nejsou samozřejmé a že existují i jiné možnosti."

Během následujících let se na pedagogických školách uskuteční mnoho seminářů, které mají informovat budoucí učitele o praktikách interkulturního vzdělávání. Projekt financuje Evropská unie z programu Phare.