Startuje kampaň proti předsudkům při zaměstnávání Romů

Na předsudky spojené se zaměstnáváním Romů cílí nová kampaň s názvem Romové pracují a chtějí pracovat. Součástí jsou například plakáty s nápisy jako Cikán mi vybílil byt - prostě nejlepší malíř. Projekt organizuje nezisková společnost IQ Roma Servis, chce tak upozornit na problémy, s nimiž se spousta slušných Romů potýká při hledání zaměstnání.

"Když vám řekne etnický Čech, že vám vybílí byt, považujete ho za malíře pokojů nebo přítele, který vám pomůže. Když vám ale totéž sdělí Rom, tak automaticky počítáte s nejhorším. Asi vám chce vykrást celý byt," vysvětlil Petr Vlasák z reklamní agentury, která z těchto důvodů připravila kampaň hrající si se stereotypy. Je vystavěna na paradoxech, vtipu i pragmatické pozitivní argumentaci šikovných Romů-jednotlivců. Jaký je cíl kampaně prozradila v rozhovoru pro Radio Praha ředitelka IQ Roma Servisu Katarína Klamková.

"Ukázat české veřejnosti, že Romové jsou lidé se svými odlišnostmi a svou originalitou. Už i je samotné trošku štve, že Romové jsou ta skupina, která a priori nepracuje. Je to bráno kolektivně, jako Rom = někdo, kdo nepracuje. Romové jsou ti, kteří jsou na sociálních dávkách a tím pádem jsou závislí na lidech, co platí daně. Chtěli jsme touto kampaní rozbít ten kolektivní předsudek. Je spousta jednotlivců Romů, kteří trpí tím, jak na ně společnost nahlíží. U Romů je spousta lidí, kteří o práci zájem mají, do práce chodí, jsou v ní úspěšní a vytvořili velké hodnoty ve společnosti."

Katarína Klamková
Předsudky potvrdil i loňský průzkum agentury STEM. Podle něho by Roma za souseda přijalo jen 14 % českých občanů. Pro třetinu by takové soužití bylo zcela nepřijatelné. Myslíte, že kampaň veřejnost zaujme a přiměje alespoň část k zamyšlení?

"Říkáme si, že je to jednak pojato trošku odlehčeně a jednak je to téma, které je spojeno se zaměstnáním, je to téma dostatečně praktické a pragmatické. Budeme ukazovat i konkrétní osobní příklady. Na druhou stranu nejsme tak bláhoví a nemáme ani tolik prostředků, ale i kdybychom je měli, tak je otázka, jestli by to ovlivnilo postoje a vnitřní vnímání většiny české veřejnosti. Chceme oslovit část otevřené společnosti, část vysokoškolské komunity a část lidí, kteří vůči tomu nejsou vyloženě zablokovaní. Také máme aspiraci, aby se se otevřela i naděje pro mladou romskou generaci, aby nabrali odvahu o něco se v životě pokusit, získat dobré vzdělání a věřili tomu, že když budou mít dobré vzdělání, tak jim to k něčemu na trhu práce bude."

Plakáty se objeví v dopravě, ale součástí kampaně jsou také internetové stránky mypracujeme.cz. Co na nich bude?

"Budeme oslovovat jednotlivce, Romy, se kterými jsme v kontaktu a budeme vyzývat romskou komunitu v ČR, aby přispěla svými pravdivými osobními příběhy, aby odkryla svůj i profesní život, a aby ukázala, že je spousta jednotlivců se specifickými příběhy a že spousta Romů má své profesionální kariéry a pracuje. Buď to budou příběhy psané nebo různé fotopříběhy nebo videopříběhy, které lidé mohou natočit i vtipně. Pak by tam měl vzniknout blog a nějaká forma komunikace o tom tématu."

V budoucnu by na webu také měla vzniknout jakási burza práce, kde by si zaměstnavatelé mohli vybrat prověřené pracovníky z řad Romů. Podle odborných odhadů je v Česku asi čtvrt milionu Romů. Zhruba třetina z nich žije v ghettech. Dubnový průzkum Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) ale ukázal, že většina Čechů si myslí, že Romové mají stejné nebo i lepší podmínky pro život než ostatní obyvatelé. Na 60 procent dotázaných ale uvedlo, že při hledání práce to mají Romové horší.