Reklamní spoty

Václav Klaus na mítinku ODS v Brně, Foto: ČTK

V rubrice "O čem se mluví" vám kolega Mikuláš Kroupa přiblíží volební atmosféru v České republice. Dozvíte se, jak mediální odborníci hodnotí televizní a rozhlasové volební spoty, které si politické strany samy vyráběly.

Václav Klaus na mítinku ODS v Brně,  Foto: ČTK
V předvolebním období se útočí na voliče všemi možnými způsoby. Vysílání televizních a rozhlasových volebních spotů připravených samotnými politickými stranami patří mezi méně vkusné způsoby, jak upoutat pozornost voličů. Shodují se na tom mnozí mediálních odborníci. Převládá názor, že spoty jsou jen vyhozenými penězi daňových poplatníků. Jsou únavné a je jich moc, tvrdí například výkonný ředitel Asociace komunikačních agentur Jiří Mikeš. Reklamní odborníci odhadují, že strany na předvolební propagaci vynaloží celkem 300 miliónů až 350 miliónů korun. Do reklamního průmyslu z nich však směřuje menší část, 70 miliónů až 100 miliónů korun. Peníze jdou především na nákup reklamního prostoru v tisku a na venkovní reklamu. Komerční subjekty přitom ročně vynaloží jen na nákup reklamního prostoru a času v médiích zhruba 15 miliard korun.

V posledních letech si totiž politické strany koncepci své kampaně navrhují většinou samy, konkrétní plakáty či inzeráty zadávají grafickým studiím. Jen občas některá politická strana zadá kampaň reklamním agenturám. Strany spíše využívají poradce od spřátelených politických stran ze zahraničí nebo vlastní kreativitu. Komplexně však kampaň agenturám nezadávají. Celková předvolební kampaň nepřinesla z pohledu reklamních odborníků nic výrazně nového, překvapující jsou pouze tendence k americkému pojetí voleb, megaparty a show. I při stále zřetelnější amerikanizaci předvolebního boje se liší přístupy jednotlivých stran. Zatímco ČSSD se snaží být co nejvíce lidová a ukázat, že jejich kandidáti jsou "jedni z nás", ODS vsadila na roli mesiáše v podobě svého předsedy Václava Klause. Jak hodnotí předvolební televizní a rozhlasové spoty Jan Hartl, ředitel agentury STEM?

Hana Marvanová na mítinku Koalice v Praze,  Foto: ČTK
"Myslím si, že předvolební spoty vysílané TV a Českým rozhlasem ukazují tvůrčí úroveň té či oné politické strany. Podle mého soudu jsou nevkusnou vizitkou."

Malé neparlamentní strany vsadily ve svých spotech na takzvanou "Blbou náladu" voličů. Poukazují na to, jak parlamentní strany rozkradly a zadlužily stát, nebo jak zradily voliče opoziční smlouvou. Samozřejmě nechybí výzva volit nové tváře. Ovšem taková hesla nejsou občanům neznámá. Často zaznívala ze stran mnohých občanských iniciativ už před rokem. Tyto iniciativy získaly podporu společnosti, a právě proto svými hesly inspirovaly neparlamentní strany ve volebních kampaních. Bohumil Doležal, politolog a komentátor deníku Právo si nemyslí, že negativní kampaň bude mít úspěch.

"Po pravdě řečeno viděl jsem spoty jenom jednou. Celkově si myslím, že nemají velký vliv na voliče. Zvláště spot Koalice, která je negativisticky zaměřená na Klause, nemůže působit na voliče."

Petra Buzková na mítinku ČSSD v Praze-Vysočanech,  Foto: ČTK
Neúspěchu díky nedostatečné reklamě se malé strany skutečně obávají. Proto protestují proti České televizi, která spoty vysílá. Podle nich veřejnoprávní média dávají v politických diskusích více prostoru velkým parlamentním stranám. Nejvíce se neparlamentní strany cítí poškozeny tím, že volební spoty se vysílají odpoledne, tedy v době, kdy je většina lidí v práci. Mluvčí České televize David Jirušek ale jakoukoli diskriminaci malých stran popřel. Podle něj se veřejnoprávní televize věnuje volbám v dostatečné míře. Pravidelně každý den zveřejňuje předvolební průzkumy z jednotlivých krajů. Volbám je věnován i pořad Bez imunity Volby 2002, kde mají prostor zástupci parlamentních i neparlamentních stran. "ČT jako jediná dává prostor i neparlamentním stranám," hájí televizi Jirušek. Připomněl výsledky průzkumu společnosti Innovatio, podle něhož mají neparlamentní strany ve zpravodajství k volbám 27 procent prostoru.

Malé strany nedostaly v ČT prostor na představení svých programů. Minutové spoty stačí jen na provolání několika hesel, stěžovala si například Humanistická aliance Radě ČT. Dokonce na demonstraci, které se zúčastnilo pouhých dvacet lidí, předala aliance generálnímu řediteli přes jeho sekretářku loutku šaška s nápisem Řád za největší informační šaškárnu.

Jaké nálady skutečně ve společnosti panují, ukážou jen volby. Nechme se překvapit.