Tendr Českých aerolinií na střední tratě vyhrály Airbusy

Airbus, foto: ČTK

Airbus nebo Boeing? Mezi těmito dvěma výrobci letadel vybíraly v posledním půlroce České aerolinie. Ve čtvrtek jejich vedení oznámilo, že tendr na dvanáct letadel na střední tratě vyhrálo evropské konsorcium Airbus. Kromě příznivé ceny nabídla tato společnost i řadu bonusů, zdarma dodá například trenažér na přeškolení pilotů v hodnotě čtvrt miliardy korun. Podrobnosti má Milena Štráfeldová:

Airbus,  foto: ČTK
Obměna letadel na krátké, střední i dlouhé tratě je jednou z priorit Českých aerolinií. Pro střední tratě, tedy pro lety například do Londýna, Moskvy nebo Káhiry, využívají aerolinie v současné době třicet Boeingů 737. Jejich životnost však končí a společnost je bude do roku 2014 postupně vyřazovat. S nasazením letadel nové generace počítá již od příštího roku, kdy si pronajme pět Airbusů pro své pravidelné linky i charterové lety. V tendru na nákup nových strojů, které aerolinie získají v letech 2006 až 2008, se utkaly čtyři nabídky: výrobci letadel Airbus a americký Boeing a světoví producenti motorů International Aero Engines a CFM International. Všechny nabídky byly podle prezidenta ČSA Jaroslava Tvrdíka příznivé a velmi vyrovnané, nakonec zvítězila ekonomická hlediska. Aerolinie před americkým výrobcem Boeing daly přednost nabídce Airbusu s motory CFM. Za dvanáct letadel zaplatí mezi deseti a dvanácti a půl miliardami korun, konkrétnější cenu odmítl Jaroslav Tvrdík kvůli obchodnímu tajemství vyjádřit. Nabídka Airbusu je ale pro aerolinie výhodnější, nežli kdyby si stroje jen pronajímaly:

"Kdybychom si chtěli pořídit letadla nové generace na operační nájem, tedy kdybychom si je chtěli pronajmout na dobu tří až pěti let, tak cena takto najímaného letadla se na trhu v tuto chvíli pohybuje kolem tří set osmdesáti tisíc dolarů měsíčně. ČSA v tuto chvíli díky množstevním slevám, díky výhodám, které se nám v tendru podařilo dosáhnout, budou měsíčně platit méně za letadlo, které po dvanácti letech budeme vlastnit, než na letadlo, které bychom si takto pronajímali."

Podle Jaroslava Tvrdíka je to daleko lepší výsledek, nežli jaký aerolinie při vypsání tendru vůbec očekávaly. Nové Airbusy budou úspornější nežli dosavadní letadla, umožní větší komfort cestujícím i posádce, jsou ekologičtější, bezpečnější a zvýší se i jejich dolet. Kromě samotných letadel byl součástí nabídky evropského konsorcia i balík doprovodných služeb. Airbus bude poskytovat ČSA rozsáhlý zákaznický servis, náhradní díly za výhodné ceny i výcvik posádek. Aerolinie podle výkonného ředitele Jana Váni získají i trenažér, na kterém se přeškolí piloti ze současných Boeingů na Airbusy a jehož cena dosahuje 12 milionů dolarů:

"Letový simulátor v rozhodující míře pokrývá přechodové náklady. O přechodových nákladech je vždycky velká diskuse. Co to s vámi udělá, když budete přecházet z Boeingu na Airbus? - Do jaké míry se podaří těm společnostem, které přecházejí, vyjednat, zda získají nebo nezískají letový simulátor, je jejich věc. Nám se podařilo, že získáme letový simulátor zdarma."

Podle viceprezidenta pro letový provoz Petra Juska přeškolení jednoho pilota z Boeingu na Airbus zabere zhruba měsíc, asi padesát hodin výcviku. Pro svoji rozšířenou flotilu hledají ČSA i nové piloty. Letos v srpnu byl vyhlášen tendr na 84 míst v pilotních kabinách. Přihlásil se do něj zhruba dvojnásobný počet zájemců. V současné době připravují ČSA také tendr na leasingové společnosti, které jim Airbusy poskytnou na úvěr. Jaroslav Tvrdík věří, že i díky této veřejné soutěži se u nových strojů podaří získat co nejpříznivější konečnou cenu.