Carrefour možná nejednal příliš eticky
Hypermarkety a obchody se počínaje prvním lednem změnily v cenovou džungli. Do výprodeje míří další zboží a ceny se propadají hlouběji. Západní zvyklosti se dostávají českým obchodníkům i zákazníkům pod kůži. Jenže, jak už jsme včera připomněli, s výprodeji nemusí být vždy vše v pořádku. Například velkolepé výprodeje, které v pondělí přivedly do supermarketů Carrefour tisíce lidí a způsobily v řadě měst dopravní kolaps, mohou tomuto obchodnímu řetězci přinést problémy. Podrobnosti má Zdeněk Vališ.
"Podnět vzešel ze strany občanů, kteří podali mnoho stížností přímo na ministra Urbana a také na Českou obchodní inspekci."
Jaké případná pokuta by hrozila společnosti Carrefour, kdyby se ukázalo, že došlo k porušení zákona?
"Mluvit o výši postihu je v současné době předčasné, protože kontrola stále probíhá. Podle toho, jak to vypadá, se nám zdá, že jde o neetické jednání ze strany Carrefouru. To je ale věc dalšího šetření."
Uvažuje se o změně zákona na ochranu spotřebitele?
"Jak už řekl pan ministr Urban, pokud výsledky našich kontrol odhalí, že obchodní řetězce se chovají neeticky, uvažuje se o tom, že bychom šli cestou Německa. To znamená, že by společnosti měly za povinnost mít po určitou dobu inzerované zlevněné výrobky na skladě a k prodeji. V současné době je to v Německu 48 hodin, tedy dva dny."Francouzský řetězec Carrefour má u nás deset hypermarketů. Jeho inzeráty slibovaly, že počínaje pondělkem zlevní až deset tisíc druhů zboží, a to až o 95 procent. To je zřejmě historicky nejvyšší sleva, jakou Češi zažili. Jak už je ale známo, výprava za cenovým hitem z letáků nedopadla pro drtivou většinu kupujících dobře. Mluvčí společnosti Carrefour Jana Hlaváčková však odmítá podezření, že bombasticky inzerovaná výprodej byla jen reklamním trikem.
"Výprodej je forma prodeje zboží, které zůstalo na skladě z loňských kolekcí. Každý obchod tedy měl své zásoby a ty byly vyskladněny. Pokud bylo toho zboží málo, znamená to, že na skladě nebylo. V žádném případě se nejednalo o klamavou reklamu. Všude to zboží bylo, byť minimálně."
Podle Františka Lobovského, předsedy Sdružení na obranu spotřebitelů České republiky, nebyl postup prodávajícího korektní vůči zákazníkům. Šlo spíše o manipulaci se zákazníkem. Lobovský se domnívá, že změna zákona na obranu spotřebitelů by mohla mít pozitivní efekt. Na druhé straně by prý stačilo plně využívat už existující legislativu.
"Nedá se vyloučit, že jakékoli zpřesnění podmínek, za jakých budou prodávající nabízet zboží, by prospělo spotřebitelům. Nicméně si myslíme, že už současný zákon dává poměrně velké možnosti, jak korigovat chování prodávajících na trhu. Jde právě o paragraf 6 zákona na ochranu spotřebitelů, který ukládá, aby se prodávající choval v souladu s dobrými mravy. Pokud by dozorové orgány v tomto směru více sledovaly chování prodávajících, myslíme si, že už nyní by se situace mohla zlepšit."