Národní sbírka na svatovítské varhany vrcholí, budou mít unikátní podobu i zvuk
V katedrále svatého Víta na Pražském hradě po staletí chyběly plnohodnotné varhany. Pokusů o jejich stavbu bylo sice několik, všechny ale byly neúspěšné. Vloni přišla nová příležitost. Odstartovala národní sbírka na nové svatovítské varhany, které důstojně dokončí stavbu katedrály. Nyní je na jejím kontě téměř 74 milionu korun, což je přes 92 procent potřebné sumy.
V současnosti slouží ve svatovítské katedrále k doprovodu bohoslužeb, ale i ke koncertům či k doprovodu slavnostních příležitostí provizorní nástroj z r. 1932. Svojí velikostí a polohou v levém křídle jsou však nevyhovující, protože nejsou slyšet v hlavní lodi. Nové varhany vyplní prázdné místo nad hlavním vstupem a zvukově obsáhnou celý prostor katedrály.
Svatovítské varhany jako Panská skála
Vznikají ve španělské dílně varhanářské firmy zkušeného výrobce Gerharda Grenzinga. Autorem umělecké podoby je automobilový designér Peter Olah. Inspiroval se tvarem Panské skály mezi Novým Borem a Kamenickým Šenovem, které se přezdívá kamenné varhany. Když skála v zimě zamrzne, mezi pomyslnými píšťalami se vytvoří krystalické tvary. Část varhan také bude ze skla a vznikne v české sklárně."Spojení křišťálového skla a píšťal je ojedinělé a proto budou i naše varhany po výtvarné stránce ojedinělé. Budou ale ojedinělé i svým zvukem. V našem prostředí jsme zvyklí na určitý zvuk, a jak se liší řeči mezi sebou, liší se i mluva varhanních píšťal. Svatovítský nástroj bude sice přizpůsoben našim uším, ale bude ho zhotovovat zahraniční odborník a tím bude zajímavý a výjimečný," popisuje Štěpán Svoboda.
Španělská firma má v současné době vyrobeno více než 3 pětiny píšťal. Varhany se poprvé rozezní v předvečer dne české státnosti 27. října 2019 ještě v dílně, poté je - v lednu roku 2020 - čeká cesta do Prahy a po několika měsících první koncert.
"Koncem jara by měl nástroj poprvé zaznít a bude slavnostně požehnán. Pak bude na to navazovat tradiční cyklus koncertů svatovítských varhan v průběhu července a srpna," přibližuje Svoboda. Zároveň připomíná, že zájem o varhanní hudbu v Česku roste. "Počet koncertů se zvyšuje také s tím, jak se otevírají naše venkovské kostely. A speciálně Česká republika má v této oblasti co nabídnout, protože naše dědictví historických nástrojů je obrovské, skoro největší v Evropě," dodává diecézní organolog Štěpán Svoboda.