Nejvíc zájemců o češtinu je v Chorvatsku a Brazílii
Zájem o češtinu mají nejen potomci českých krajanů, ale i studenti bohemistiky nebo lidé, kteří se chtějí věnovat něčemu nevšednímu. Ve všech světadílech je česky učí 56 pedagogů, a to díky programu podpory českého kulturního dědictví v zahraničí. Učitelé se už po desáté sešli v Praze.
Šíření a udržování českého jazyka podporuje program, který vznikl vládním usnesením v roce 1995. První čeští učitelé vyjeli za krajany do ciziny o dva roky později. Cílové země byly Kanada, Chorvatsko, Rumunsko a Austrálie, kde ale o výuku nebyl velký zájem, a tak ze seznamu po pár měsících vypadla. Znovu přibyla před čtyřmi roky, jako zatím poslední destinace. Mezitím se přehled zemí, kde český stát podporuje výuku češtiny u krajanů, rozšířil na 11, a pracuje v nich dohromady 15 učitelů.
V 25 zemích funguje také 38 lektorů, kteří učí hlavně studenty bohemistiky nebo třeba středoevropských studií. K nejzajímavějším místům s lektorátem patří Indie, Káhira nebo ostrov Tchaj-wan. Pro učitele u krajanů je nejzajímavější celá Jižní Amerika, Austrálie, Nový Zéland a samozřejmě Chicago v USA, odkud přijela Klára Moldová.
"Zdálo se mi, že by mě to mohlo bavit, a baví mě to už šest let. Vyučuji na Masarykově škole na předměstí Chicaga. Jsme opravdu jediná škola ve Spojených státech, která má k dispozici vlastní prostory. Dochází k nám každou sobotu 80 dětí, a během týdne 30 dospělých, kteří se učí češtinu jako druhý jazyk."Nejoblíbenější předmět? Přestávka a svačina
Několik dětí z její třídy se nabídlo i veršovaný pohled na české dějiny. Byli mezi nimi i Albert a Brian. Stejně jako ostatní děti je spíš baví spousta jiných věcí, než učení a slovíčka.
"Svačina, a nebo když jdeme ven."
A co čeština, ta se vám nelíbí?
"Moc ne. Ale baví nás malovat, nejdřív vyplníme slovo, a pak to namalujem."Jezdíte s rodiči často do České republiky?
"Já jsem tady poprvé," říká Albert. Brian jezdí naopak pravidelně. "Já tam jedu každý rok. Máme tu babičku, dědu a tetu."
Z 90 procent učí Klára Moldová děti, jejichž rodiče odešli do USA po revoluci.
"Ale máme tam i třídu studentů, kteří jsou třetí a čtvrtá generace Čechů. To znamená, že babička, prababička odešla do Spojených států, a té rodině se opravdu podařilo to kulturní, a hlavně jazykové dědictví udržet až takhle daleko."
V Argentině se za pár let počet studentů zdvojnásobil
Nejvíce studentů češtiny je v Chorvatsku, kde jich podle statistik z roku 2016 bylo 814. V Brazílii se jich předloni učilo česky 535 a na Ukrajině 255. V Argentině, kde učí už podruhé Radka Navarová, se počet studentů dokonce zdvojnásobil."Dívala jsem se na své závěrečné zprávy ještě z roku 2013, když jsem tam byla poprvé, a to jsem měla 80 studentů. Dneska jich mám 150. To číslo opravdu narůstá, je to potěšující zpráva. Mému nejmladšímu studentovi je 16 let a mé nejstarší studentce je 88."
Podle Radky Navarové přibylo hlavně Argentinců, i když krajanů je stále víc než polovina. Studenty má rozdělené do 12 skupin od začátečníků po velmi pokročilé, což bývají starší lidé s českými kořeny. Radka Navarová učí nejen v Buenos Aires, ale také v Santa Fe a Rosariu. A podílí se i na krajanských akcích.
"Krajanská komunita je tam velká, ale nefunguje úplně jednotně. Je tam Sokol, klub Sparta, Český dům. Ten je asi nejaktivnější, má velkou členskou základnu. Má i taneční soubor, což láká mladé lidi. Čtyřikrát do roka dělají oběd s českou tématikou, vinobraní, májku. Snažím se tam pomáhat, a nalákat studenty, kteří chodí na češtinu do města. Většinou ty kluby nejsou úplně v centru, jsou různě na okraji, kde byly fabriky, kam ti první Češi přicházeli."Kromě výuky lektoři a pedagogové pro své žáky organizují filmové, divadelní představení nebo výstavy. Na pozice učitelů a lektorů se vypisují výběrová řízení. Například na místo do Austrálie se naposledy přihlásilo 40 lidí, kteří splňovali podmínky kvalifikace.