Propaganda Marka Schovánka
V pražském centru současného umění DOX byla zahájena retrospektivní výstava česko-kanadského výtvarníka Marka Schovánka, nazvaná Propaganda. Tak autor s úšklebkem označuje naši globální současnost.
Výstava začíná velkými portréty ze začátku 90. let, překrytými vrstvou textu nebo symbolů. Sám Schovánek říká, že na těchto obrazech prodělal přeměnu z akademického na anarchistického malíře. Význam děl vysvětluje jako „vliv médií na člověka.“ Divák je nucen vrstvy obrazu rozkrývat a uvnitř hledat člověka, ztraceného v komunikačním smogu, reklamě a digitálních technologiích. Dobře je to vidět u série Steganografie, což je metoda tajného šifrování. Podklad obrazů je vytvořen z včelího vosku, z nějž vystupuje výrazné nesrozumitelné písmo. „Jsou to portréty, ale nezobrazují člověka, jen kůži,“říká Schovánek, „texty z literárních děl vypovídají o tom, co se tomu člověku stalo.“
V sérii Crystal Distortion používá autor jako krycí vrstvu sklo. Jsou to obrazy krajinek, překrytých poškrábaným, poškozeným nebo broušeným sklem, takže podklad je zamlžený a deformovaný. Autor se prý inspiroval poškrábaným sklem v oknech německých vlaků, které ukazují krajinu jinak. Podobně výmluvná je série Fragmentace, složená z řady čtvercových obrazů, z nichž každý je vytvořen jiným stylem – od streetartu po abstrakci. Z těchto fragmentů je složena i Rubikova kostka, odrážející zrelativizovanou a rozpolcenou současnost, a zároveň i těkavost lidského vnímání.„Žijeme ve vysoce vyvinuté mediální společnosti a naše doba je poznamenaná fragmentarizací sdělení a navíc fragmentarizací obrazu,“ vysvětluje Vlasta Čiháková Noshiro. „Dnes už není možné přijít s novým výtvarným stylem, s novým ismem. Žijeme v době, která vyniká pluralitou názorů. To, co autor vyjadřuje, je vlastně kritika příliš vyvinuté mediální a spotřební společnosti.“Název Propaganda výstižně vystihuje poselství výstavy. Autor pod ní rozumí všechno, co dnešního člověka obklopuje a útočí na jeho pozornost. Například obrazy, namalované na měnících se billboardech – parodie na velkoplošné reklamy. Nebo dílo Candyland – obří třírozměrné pilulky, umístěné ve výkladní skříni. Na každé je heslo, jako třeba trýzeň, anonymita, sračka atd. „V tomhle je člověk nucen žít, to ho sužuje,“ doplňuje Schovánek.
Závěrečnou část výstavy představují rozsáhlé Schovánkovy série, nazvané Lovci a sběrači. První je sbírkou desítek trofejí, vytvořených z „parohů“ nákupních vozíků – chytrá paralela ke zbraním, kterými se nákupní vozíky pro moderního člověka staly. „Jsou to naše trofeje, symboly spotřební společnosti a my tyto trofeje sbíráme,“říká Schovánek. Další série je tvořena z jiných zbraní: luků, šípů, lyží a lyžařských holí. Zdálky vypadají na zdi jako prehistorické nástroje.A jak Marek Schovánek vnímá své poslání? „Každý umělec se snaží skrz své pohledy dopracovat k nějakému smyslu, k nějaké pravdě. Někdo dělá celý život krajinomalby a vytváří pravdu krajin. Moje vidění je rozmanitější: já používám různé pohledy i různé materiály. Skládám obraz světa tak, jak ho vidím já. V různých sériích se to prolíná, ale jde pořád o totéž. Umělec musí být aktivní, kritizovat, reagovat na závažné jevy z naší současnosti, to je ta propaganda,“ uzavírá Marek Schovánek.
Výstava Propaganda je v centru současného umění DOX otevřena do 11. ledna 2016.