Art brut v centru DOX
V centru současného umění DOX se koná další velká výstava mezinárodního formátu – ART BRUT LIVE. Představuje zásadní díla autorů art brut z kolekce francouzského sběratele Bruno Decharma. Expozici doprovází fotografie Maria Del Curta, který zachycuje tvůrce art brut v jejich prostředí.
„U těchto tvůrců nějaký životní zlom uvolnil kreativitu a imaginaci a umožnil jim spontánně tvořit,“ říká jedna z kurátorek výstavy Terezie Zemánková ze sdružení ABCD. „Art brut nikdy nebyl uměním pro umění, tvorba je vždycky cestou k naplnění vyššího poslání,“ doplňuje její kolegyně Ivana Brádková. Sdružení ABCD, které je spolupořadatelem výstavy, se zabývá osvětou a propagací fenoménu art brut a provozuje web www.artbrut.cz. V roce 2006 sdružení upořádalo první výstavu art brut v domě U kamenného zvonu v Praze.
Francouz Bruno Decharme se s art brut seznámil počátkem 80. let. „Vystudoval jsem filozofii,“říká sběratel. „Zabýval jsem se problémy světa a jeho destrukcí, způsobenou lidmi. Pak jsem objevil Debuffetovu sbírku art brut v Lausanne a zjistil jsem, že tito lidé jsou přesně to, co jsem zkoumal. Představují odchylku od normálu, jdou mimo veškeré trendy. Takové umění dělal už před 100 lety Marcel Duchamp, ale u něj to byla vypočítavost, snaha šokovat. Tvůrci art brut žádný takový kalkul nepoužívají. Tvoří naprosto spontánně, a dělají pozoruhodná díla.“
Bruno Decharme začal budovat svou sbírku v 80. letech.„Do té doby trh s díly art brut neexistoval,“ vysvětluje sběratel. „V roce 1980 uspořádal galerista Gerhard Schreiner velkou výstavu v USA. Prodalo se jen jedno dílo, ale svět se o toto umění pomalu začal zajímat. Díla art brut se v té době prodávala velmi levně. Jenže s rostoucím zájmem rostly i ceny a spekulace. Dnes existuje regulérní trh a sehnat díla známých tvůrců není jednoduché ani levné.“Úskalí při získávání obrazů dokumentuje na příkladu sbírky Gerharda Schreinera, o níž usiloval 20 let. „Před 10 lety se Schreiner rozhodl sbírku prodat a z výtěžku financovat sázení stromů v Brazílii. Nabídl mi ji za 3 miliony dolarů. Řekl jsem mu, to je moc, ale že mu dám, co mám. Nakonec přihlédl k tomu, jak dlouho jsem se kvůli tomu trápil a nechal mi ji za rozumnou cenu,“ vypráví Decharme. Trpělivost se mu vyplatila. Jeho sbírka je unikátní a obsahuje kolem 3.500 artefaktů.
V DOXu je jich vystaveno přes 300. Ústředním obrazem na samotném začátku výstavy je malba Rakušana Augusta Wally. Wallův obraz je oním jediným dílem, které bylo v roce 1980 na americké výstavě prodáno. I toto dílo skončilo v Decharmově sbírce. Rakušan August Walla trpěl schizofrenií a svá díla namaloval v ateliéru jedné rakouské psychiatrické léčebny. Jeho díla dnes patří k nejvyhledávanějším. Vystavený obraz je barevný, expresivní a znázorňuje mytologickou postavu. „Walla pracuje se známými symboly, jako jsou hvězdy, kříže nebo srpy a kladiva, ale používá je ve zcela jiném kontextu,“ vysvětluje Bruno Decharme,„dílo pěkně ilustruje, jak tvůrci absorbují podněty z vnějšího světa a vytvářejí z nich svět vlastní.“ Dalšími významnými autory jsou Judith Scott, Emery Blagdon a Hans-Jorg Georgi. Za každým je unikátní příběh. Američanka Judith Scott trpěla Downovým syndromem. Za svůj život vytvořila přes 200 trojrozměrných objektů a dnes patří k „hvězdám“ art brut. Její díla by se dala popsat jako shluky předmětů, omotaných látkami a přízí. Visí třeba v newyorském Museum of Modern Art nebo v Brooklin Museum of Art. Pozoruhodná jsou antropomorfická letadla Hanse-Jorga Georgiho z Německa. Jsou to makety letadel, vyrobené z papírových krabic. Georgi vytvořil flotilu, čítající několik set strojů. Mají přepravit do vesmíru lidi a zvířata, až bude Země neobyvatelná jako novodobé archy Noemovy. Stroje, z nichž největší mají několik metrů, jsou vybaveny vším, co bude člověk na cestě potřebovat – včetně vykřičených domů. Mysticky až rituálně působí visící asambláže Američana Emeryho Blagdona. Vytvořil jich kolem 600, v Praze je jich vystaveno asi 15. Jsou vyrobeny z drátů a skleněných předmětů, jako jsou lahvičky nebo korále. Tyto vertikální objekty, zavěšené u stropu, osvětloval svíčkami a pozoroval jejich cinkání v průvanu. Věřil, že tak vyrobí léčivou energii, která uzdraví rakovinu. A tak bychom mohli pokračovat. Na výstavě je představeno několik desítek tvůrců z Evropy, Ameriky i Dálného východu.Za zmínku stojí také tři Češi. Decharme vysoko cení Luboše Plného, s nímž navázal osobní kontakt a uspořádal mu výstavu v Japonsku. Plný je zaujat tělem. Pitvá zdechliny zvířat a zkoumá lidské tělo v anatomických řezech. Jeho obrazy takové řezy připomínají. Jiným zajímavým autorem je Zdeněk Košek. Zhruba rok trpěl psychózou a měl pocit, že na něm závisí počasí na celém světě, že každý jeho pohyb může způsobit nevratnou klimatickou změnu. Proto horečnatě zaznamenával meteorologické i další údaje do sešitů a map. Barevné klimatické mapy jsou dnes dokumentem z tohoto období. Třetím českým tvůrcem je Karel Forman. Pracoval jako řidič autobusu a netrpěl žádnou definovatelnou poruchou. Postupně polepil zdi, stropy i část vybavení svého panelákového bytu svéráznými barevnými kolážemi z výstřižků fotografií, letáků a časopisů.
Rozsáhlou expozici ART BRUT LIVE doplňuje výstava švýcarského fotografa Maria Del Curta. Od roku 1983 fotografuje kromě jiného tvůrce art brut v jejich autentickém prostředí a úzce spolupracuje s Brunem Decharmem. Jeho černobílé velkoformátové portréty jsou mimořádně působivé, stejně tak prostředí pustin a lesů, v nichž někteří autoři art brut přežívají v podivných příbytcích.„Jejich svět i osobní příběhy mě fascinují,“říká Del Curto,„protože u těchto lidí je dílo naprosto spojeno s jejich osobním životem. Jedno bez druhého neexistuje.“
Výstava ART BRUT LIVE v DOXu trvá do 17. srpna 2015.