Výstavba silnic i dálnic je kvůli nedostatku peněz ohrožena
Výstavba silnic i dálnic je kvůli nedostatku peněz ohrožena. Podle ministra dopravy Gustáva Slamečky může chybět příští rok přes 50 miliard korun. Ke škrtům dochází v rámci revize státního rozpočtu. Řada krajů proto bije na poplach. Zakonzervování hrozí asi 300 dopravních staveb. Mezi ohrožené patří například dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, úseky dálnice D1 na severní Moravě nebo spojení Brna s Vídní přes Mikulov.
Hospodářská komora s případným omezením staveb nesouhlasí. Podle jejího viceprezidenta Pavla Bartoše by byl tento krok likvidační pro malé a střední firmy.
"Menší zakázky byly jakousi doménou malých a středních firem. Jestliže velké firmy, protože mají větší šanci na úspěch, vyberou ty zakázky segmentu desítek milionů korun, pak na malé a střední podnikání nezůstanou zakázky žádné a ty firmy se dostanou do obrovských problémů."
Ve většině krajů jde často o dlouho plánované nebo už realizované strategické stavby či rekonstrukce. Podle jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly je zmrazení staveb šokující a přinese v době krize faktické zakonzervování celého regionu. Celá desetina omezení se týká severu Moravy. To se nelíbí nejen investorům, kteří se silnicemi na Ostravsku počítali. Pavel Mališ, který zastupuje sdružení pro výstavbu obchvatů měst od západu na východ Moravskoslezského kraje, přirovnává současnou situaci k nekončícímu zmatku.
"To je přirozený důsledek chaosu, který vznikl po odstřelu vlády. Takhle vypadá potom práce úředníků na nižších stupních, protože ministr, který tam přijde nový, nemá absolutně šanci to ukočírovat. Není tam politická podpora, je to prostě bezvládí."
Oddálení některých staveb by mohlo být problémem i pro investory, kteří před stavbou továren se silnicemi počítali. Mezi ohrožené stavby patří i napojení nošovické automobilky Hyundai na rychlostní komunikaci, k čemuž se stát zavázal v roce 2006. Ústecká hejtmanka Jana Vaňhová se zase obává, že zastavení práce na rychlostní silnici z Prahy do Chomutova může ovlivnit nezaměstnanost. Právě tato silnice je důležitá pro strategickou průmyslovou zónu Triangle, kam se město snaží přilákat investory.
V Praze by pak nedostatek peněz mohl ohrozit výstavbu vnějšího silničního okruhu, který má odvést dálkovou dopravu mimo město a na který řidiči netrpělivě čekají. Okruh má přislíbené peníze jen na tento rok. Radní pro dopravu Radovan Šteiner však považuje zastavení stavby ze zcela nepřípustné. Ministr dopravy podle svého mluvčího Martina Kupky chce o hrozícím pozastavení staveb znovu jednat s poslanci příští týden :
"V případě, že by se nepodařilo získat další finanční prostředky, a opravdu by zůstalo u toho upraveného rozpočtu, který počítá s 36 miliardami korun do dopravní infrastruktury, pak by to znamenalo, že všechny rozběhnuté stavby bude nutné utlumit. Je to ale scénář, kterému v každém případě chceme předejít."
Fondu dopravy klesají v poslední době kvůli krizi příjmy ze spotřební a silniční daně i z elektronického mýtného.