Nuberg - hudební soutěž, do které se nelze přihlásit

berg_nuberg.jpg

Popularizovat současnou vážnou hudbu mladých skladatelů - takový je cíl soutěže, kterou připravil komorní orchestr Berg. Soutěž se jmenuje Nuberg a má trochu neobvyklá pravidla. Nelze se do ní přihlásit. Volba soutěžících závisí na tom, jaké skladby orchestr Berg v průběhu roku v premiéře uvede.

Orchestr Berg každým rokem objednává nové skladby u českých skladatelů mladé generace. Živé nahrávky šesti skladeb premiérovaných v roce 2008 vyšly na CD a byly k dispozici i na internetu. Soutěžilo šest skladeb, věk autorů se pohybuje mezi 23 a 35 lety. Petr Wajsar, Miloš Orson Štědroň, Michal Nejtek, Jan Dušek, Marko Ivanovič a Slavomír Hořínka.

Cenu Nuberg získala skladba Nocturne with Ray využívající ne zcela konvenční postupy. Jejím autorem je Michal Nejtek. Co mezinárodní porota ocenila? Členem byl i umělecký vedoucí a dirigent Bergu Peter Vrábel:

"Já osobně jsem vyzdvihl oblouk té skladby, použité prostředky a způsob jejich použití, samply, hlas, pinkpongové míčky v bicích, takže toho bylo hodně, ale výsledek byl dobrý. Skladatelé vědí, že na půdě našeho orchestru můžou experimentovat a nikdo neprotestuje. Jsme tomu otevření. Třeba Honza Dušek nám minulý rok dal dětské píšťalky a uprostřed jedné skladby začal celý orchestr pískat. Velmi je to bavilo."

Druhé ocenění, cenu veřejnosti získala skladba Chalomot jehudi'im Židovské sny právě od Jana Duška.

Komorní orchestr Berg vznikl v roce 1995 na Hudební fakultě AMU, kde tehdy působil jako pedagog dnešní ředitel České filharmonie Václav Riedelbauch:

"Každá aktivita studentů na škole je vždycky zajímavá. A moje zkušenost je, jestli spolu vydrží a jestli dostanou nějaký jasnější profil. A to se myslím Peteru Vrábelovi a spolupracovníkům, zejména bych zdůraznil Evu Kesslovou, to je manažerská duše bez které to taky nejde. Tak tito dva orchestr vyprofilovali. Samozřejmě je to soubor, který nemá stabilní členstvo, nemá podporu, která by stabilizovala celý tým lidí. Nicméně pořád tam potkáváte stejné lidi, kteří si chtějí zahrát repertoár, který oni nabízejí."

Soutěž je výsledkem více než desetileté existence orchestru. Vznikla před dvěma lety. Peter Vrábel:

"Myslím že jsme to na začátku nepovažovali za soutěž v pravém slova smyslu. Protože jak říkám, je to soutěž, do které se nelze přihlásit. Sestává z premiér, které si u skladatelů my objednáváme, a já se s nimi dohaduji, co kdo bude dělat, takže tím je to tak trochu uzavřené. A smysl toho byla popularizace současné vážné hudby mladých autorů."

Současná hudba má podle Vrábela propagaci zapotřebí. Dnešní divák se totiž ocitá ve složitější pozici než divák v minulosti:

"Hudby je hrozně moc a mnoho jí je zaznamenáno, takže si v dnešní době můžeme vybírat z mnoha stylů a epoch, tím pádem divák nesahá jen po hudbě současné."

Ředitel české filharmonie Václav Riedlebauch:

"Nová tvorba se musí ukázat, jinak zůstane v šuplíku, kde se na ni akorát práší. A každý autor potřebuje to dílo ověřit v praxi. I když máme dneska počítačové simulace a všechno možné, tak ten živý zvuk... a reakce publika. Kvůli tomu se dělají koncerty. Reakci publika nenahradíte vůbec ničím."

Riedelbauch sám založil v roce 2004 při České filharmonii projekt s podobnou myšlenkou - přehlídku Pražské premiéry. Její záběr je širší, chce pokrývat současnou evropskou hudbu a uvádět skladby ne starší než pět let:

"Je to napůl skladatelská laboratoř, to uznávám, ale protože možnost pro skladatele být hrán orchestry je poměrně mizivá, tak jsme to vzali i jako určitou službu autorům, jako praktické ověření toho, co dělají."

Soutěž Nuberg zahrnuje jen skladby uvedené Bergem. Záleží tedy v podstatě na vkusu uměleckého vedoucího Petra Vrábela, co zařadí do repertoáru.

"Já to stylově neohraničuji. Podle čeho vybírám? někdy se snažím, a to se stalo i v případě Petra Wajsara, který inklinuje k taneční hudbě a podobně, tak jsem ho zkusil přesvědčit a dohodli jsme se na koncertě v Muzeu Kampa a on napsal skladbu na Kupkovu Katedrálu. On sám přiznal, že to pro něj byla výzva, že zkusil něco nového. Nemám ohraničený styl. Když se nám něco líbí a spolupráce je dobrá, tak se mnohdy opakuje o v dalším roce,"říká Vrábel. Tvrdí, že není ortodoxní modernista a avantgardista.

Václav Riedelbauch nevidí v existenci Bergu konkurenci, přestože skladby uvedené Bergem už nemůže zařazovat do svých Pražských premiér:

"To je podle mě něco výjimečného v české hudební kultuře. Už to budou desítky nových skladeb, které objednali, zahráli, natočili a dokonce i zpropagovali. Výborný nápad je ta soutěž. Mají spoustu nápadů, které pomáhají šířit soudobou hudbu. Já myslím, že to je obrovská práce..."