Klesají ceny bytů i počet prodaných hypoték
Od začátku roku výrazně klesl počet prodaných hypoték a snižují se i ceny bytů. Přesto, zejména v hlavním městě zůstávají jejich ceny vysoké, a mnozí na hypotéku nedosáhnou. Praha dokonce patří mezi trojici nejdražších lokalit v Evropské unii. Uvádí to studie společností Deloitte a Hyposervis, podle níž je český hypoteční trh zdravý.
"Lidé odkládají nákupní rozhodnutí, odkládají nákup nemovitostí. Neví, jestli budou mít jistotu práce. Vyčkávají, co se bude dít. Dalším důvodem, proč lidé v tuto chvíli nenakupují nemovitosti, jsou relativně vysoké úrokové sazby na hypotečních úvěrech. Přece jenom byly v roce 2007 i 2008 zvyklí spíše na nižší sazby."
Centrální banka výrazně snížila svoji hlavní úrokovou sazbu, ale banky na to téměř nereagovaly. Hypotéky průměrně úročí 5,75 procenty. Méně žadatelů také na hypotéky dosáhne, protože banky zpřísnily podmínky pro jejich získání.
"Banky v letech 2007 a zčásti v roce 2008 příliš zvolnily podmínky pro hypotéky a řekněme, že teď je nezpřísnily, ale zkorigovaly na rozumnou hranici. Tento stav je zdravý. Já bych viděl spíš pozitivní to, že máme zhruba 20 procentní růst meziměsíční oproti lednu, což ukazuje, že řada klientů už se vzpamatovala z prvotního šoku, který nastal po dopadu krize, začíná se chovat racionálně a řeší svoje záměry nakupovat,"
uvádí k poslednímu vývoji šéf společnosti Hyposervis Milan Roček. Řada lidí spekuluje na další pokles cen nemovitostí. A ceny bytů v Česku opravdu klesají, letos zřejmě na úroveň roku 2006. Například staré byty by měly zlevnit proti roku 2008 o 20 procent, byty v panelácích o 20 až 30 procent a klesnou by měly i nové byty - o 5 až 15 procent."Toto očekávání bylo v podstatné míře v minulých měsících naplněno. Ve studii srovnáváme hladinu cen z druhé poloviny roku 2008. K této hladině říkáme, že by mohlo dojít k poklesu o nějaká procenta. To ale neznamená, že bychom předpokládali, že by ještě trh měl o tato čísla klesat."
Studie očekává, že se letos sníží poptávka po nových nemovitostech až o 45 procent, a rovněž se tak dostane na úroveň roku 2006. Developerské firmy proto lákají své zákazníky na různé nabídky typu: předzahrádka zdarma, k novému bytu zdarma auto a podobně. Pro oživení trhu s bytu studie doporučuje například zavedení širších garančních pojištění klientů proti neschopnosti splácet kvůli ztrátě zaměstnání nebo změnu státní finanční podpory hypoték.