Taxikář vyhrál s ministerstvem financí spor o cenu jízdného

Pražský taxikář vyhrál spor s ministerstvem financí o cenu jízdného. Účtoval si cenu asi třikrát vyšší, než stanoví magistrátní vyhláška a dostal za to stotisícovou pokutu. Správní soud rozhodl ve prospěch taxikáře a rozhodnutí ministerstva zrušil. Co to pro cestující znamená?

Pražský magistrát považuje regulaci cen taxi za nutnou. Rozhodnutí soudu je podle náměstka primátora Rudolfa Blažka nebezpečné, ceny za taxi není mohou stoupat do neúměrných výšek. Mají se tedy zákazníci taxi bát? Více už mluvčí pražského magistrátu Jiří Wolf.

"Magistrát stanovil maximální ceny pro pražskou taxislužbu vyhláškou, která je platná od 1. ledna 2007. A ta určuje jednoznačně maximální cenu 28 korun za kilometr. To je platné pořád. Toto rozhodnutí soudu pouze říká, že to bude vráceno k řešení na ministerstvo financí, takže já v tom nevidím žádné průlomové rozhodnutí, tak jak zmiňovala některá média."

Jak myslíte, že na toto soudní rozhodnutí zareagují taxikáři? Bude určitý tlak na magistrát, aby přestal regulovat ceny?

"Já to teď nechci komentovat. Nevíme obsah toho soudního rozhodnutí. Zatím pořád vyhláška platí a my ji stále budeme kontrolovat a pokutovat řidiče, kteří ji nedodržují."

Asociace českých cestovních kanceláří a agentur si myslí, že se verdiktu soudu dalo předejít, kdyby metropole iniciovala vznik zákona o taxislužbě, který by dovolil regulaci jízdného vyhláškami. Soud totiž agrumentoval mimo jiné i tím, že městská vyhláška nemůže být nadřazena zákonu o cenách, který připouští regulaci jen v případech, kdy je trh ohrožen účinky hospodářské soutěže či v mimořádných případech. A taková situace v Praze podle soudu nenastala.

Šéf odborového sdružení pražských taxikářů Pavel Jelínek považuje rozsudek za průlomový. Zákon o cenách podle něj totiž dává možnost navýšit regulovanou cenu o oprávněné vyšší náklady. Ty jsou jiné na Škodu Octavii a jiné třeba na Mercedes. Rozhodně to prý neznamená, že si každý může jezdit, za kolik chce. Už zmiňovaný taxikář si účtoval kolem 90ti korun za kilometr, což je více, než v nejvyspělejších zemích Evropské unie. Jak však u soudu uvedl jeho advokát, zákazníky nepodváděl, cenu uváděl na dveřích, a také na ni vydával stvrzenky.

A jak se na rozsudek dívají taxikáři?

"Nás se vlastně takové rozhodnutí netýká, protože jezdíme za cenu o hodně nižší, dokonce nižší než je v současné době regulovaná cena po Praze,"

uvedl David Franc, představitel jedné z pražských taxislužeb.

Příjmy z cestovního ruchu představují zhruba 4 procenta hrubého domácího produktu a v Praze se jím přímo či nepřímo živí 20 procent pracujících obyvatel. Pražští taxikáři nemají právě nejlepší pověst a podle cestovních agentur může rozhodnutí soudu městu uškodit. Existují však místa, kde je cena pevně dána. Praha zřídila stanoviště, která označila jako Fair Place, říká mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

"Na základě smlouvy mezi taxikáři, kteří tam stojí a hlavním městem, nabízíme zákazníkům a turistům službu, kde je garantovaná cena a určitá dostupnost taxi na území Prahy. My dosud nemáme žádnou stížnost, že by právě z tohoto stanoviště některý z taxikářů se pokusil změnit cenu nebo něco podobného."