České internetové subjekty začínají spolupracovat

Dva české vyhledávací internetové servery se rozhodly spolupracovat v boji proti konkurenci. Seznam.cz a Atlas.cz se spojily, aby bránily rostoucímu vlivu amerického vyhledávače Google. Ten od loňského srpna získal až patnáctiprocentní podíl tuzemského trhu. Více se dozvíte v ekonomické rubrice.

Trojice největších českých internetových portálů, tedy Seznam, Centrum a Atlas měla loni dva a čtvrt milionu návštěv denně, což přineslo i rekordní tržby. Českým lídrem je samozřejmě Seznam, kterému se ostatní portály dívají na záda z uctivé vzdálenosti. Loni, když slavil desáté výročí vzniku, přesáhl jeho obrat jednu miliardu korun. Do malého českého rybníku ale vplouvá žralok, americký Google. A ten začíná být vážnou konkurenční hrozbou.

"Google nemá vedoucí pozici ve vyhledávání asi ve čtyřech státech světa. To je Česká republika, Rusko, Jižní Korea a pravděpodobně Čína."

Říká ředitel Seznamu Pavel Zima. A je zřejmé, že i když je Česko z pohledu giganta, jakým je Google, zanedbatelnou zemičkou, už z prestižních a marketingových důvodů to Američané nemohou jen tak nechat. Vždyť třeba v sousedním Německu obstarává Google až 90 procent hledání na internetu. Nějaký čas má Google už také svou českou pobočku. Pavel Zima tento fakt poněkud bagatelizuje.

"Google má z mého pohledu pozici na českém internetu hodně mediálně nafouknutou. Google je tady od prvního okamžiku, protože na internetu nejsou žádné hranice. Nepotřebujete mít pobočku v České republice k tomu, abyste do České republiky poskytoval služby. Uživatel internetu nepotřebuje ukázat na internetové celnici pas, aby se mohl podívat na zahraniční internetovou službu. Svou pozici má tedy Google dlouho takřka identickou."

Přeloženo do češtiny by to mohlo znamenat, že svůj podíl na českém trhu Google nijak dramaticky nezvyšuje. Pavel Zima upřesňuje.

"Ve vyhledávání je naší největší konkurencí, ale máme náskok, v počtu uživatelů."

Přesto je jasné, že Seznam si musí tváří v tvář globálnímu soupeři začít budovat silnější pozici. A pro menší portály je to přímo životní nutnost. První vlaštovkou se zdá být právě spolupráce Seznamu s dosavadním konkurentem Atlasem, k níž došlo začátkem srpna. A proč začala spolupráce právě s Atlasem?

"Atlas nás oslovil s výběrovým řízením a tím vlastně uspíšil naše plány, které jsme měli do budoucna. My jsme technologická společnost. Vyrábíme technologie, byla by velká škoda neposkytnout je dalším českým partnerům. Proto jsme se rozhodli jít do výběrového řízení a nakonec jsme ho i vyhráli."

Od srpna je tedy na Atlasu spuštěno fulltextové vyhledávání se Seznamem.

"Zrovna ve vyhledávání nám Atlas moc nekonkuruje, zatímco vyhledávání je silná stránka Seznamu. Proto nevidím důvod, proč si na tomto poli nepomáhat."

Spolupráce s Atlasem je zřejmě jen začátkem. Podíl Atlasu ve vyhledávání je malý, i když ne zanedbatelný. Spíše jde právě o to, že byl učiněn první malý krok, který může předcházet větším krokům. Ředitel Pavel Zima se ostatně netají tím, že Seznam chystá navazovat spolupráci i s dalšími významnými internetovými projekty na českém trhu.

"Chystáme. Já jsem rád, že trh se za poslední dva roky hodně změnil. České subjekty už neválčí proti sobě tak, jak kdysi válčily. Bylo naprosto nemožné, aby taková smlouva nebo jakákoli podobná spolupráce vůbec vznikla. Snažíme se být maximálně transparentní. Stejnou politiku dělají i ostatní české subjekty."

Nikdo samozřejmě nemůže očekávat, že Pavel Zima bude hovořit konkrétně. Konkurence by mohla učinit třeba nějaký protitah. Takové věci se oznamují, až když jsou uzavřeny příslušné smlouvy. Někteří odborníci ale upozorňují, že pozice českých firem na internetu nebude vůbec snadná. Třeba známý internetový průkopník Ondřej Neff v Lidových novinách napsal, že Google má za sebou bezkonkurenční vývojářské kapacity a navíc má dobré kontakty na "velké chlapce" světové scény. Neff ale připouští, že pozice českých firem nemusí být beznadějná. A upozorňuje na to, že "sestavováním seznamů firem se Google nikde na světě nezabývá a jen kvůli Česku to dělat nezačne. Pokud budou české portály aktivní, můžou přežít a prosperovat vedle Googlu." Pavel Zima s tímto názorem souhlasí.

"Právě proto, že je globálním hráčem, nedovedu si představit vytvoření takové databáze v celosvětovém měřítku. V tom českém to reálné je. Pro americké vedení Googlu jsme ale tak malou tečkou na mapě kdesi na začátku Asie, že to dělat nebude."

Server Seznam.cz založil před jedenácti lety podnikatel Ivo Lukačovič. Tehdy internet u nás teprve začínal. Dnes někteří odborníci hovoří o Seznamu jako o bráně českého internetu. Letos v dubnu se menšinový podíl portálu dostal za téměř dvě miliardy korun do USA a Japonska. Většinový český majitel Ivo Lukačovič se ale nechal slyšet, že firmu prodávat nehodlá. Chce, aby Seznam zůstal českou společností bez vlivu cizího managementu.