Rudišovy postavy dokážou vidět minulost
Spisovatel Jaroslav Rudiš na sebe upozornil v roce 2002 svým debutem Nebe pod Berlínem. Následovala komixová série Alois Nebel a nyní se na pultech objevil Rudišův druhý román nazvaný Grandhotel.
"Na začátku jsem měl vlastně námět na nový román. Zasadil jsem ho do Liberce, města, které mám rád, kde jsem 7 let žil a 2 roky skutečně dělal portýra v jednom Grandhotelu. V ten okamžik mi ale zavolal David Ondříček a moc se mu ten námět líbil. Z toho jsem měl radost, protože mě se zase líbily jeho filmy a jeho postavy, které jsou takové samotářské, jsou to takoví "lůzři". Takže ten scénář předběhl knihu. Od začátku jsem ale myšlenku na román nechtěl pustit, protože knížka a film jsou něco úplně jiného. A těch pár reakcí lidí, kteří už to mohli vidět i číst, to dokládají. Jsem rád, že to podle nich nění přepsaný scénář, že to není stejné jako film."
Něco ale určitě kniha a film společné mají, že?
"Od začátku se tam řeší jedna věc a to je nemožnost odstřihnout se od kořenů. Od toho, kde jste se narodil, od lidí v okolí, a tohle v tom příběhu zosobňuje postava Fleischmanna, kluka který nikde nebyl a nikdy nepřefiknul žádnou holku a jediné, čemu rozumí, jsou mraky. Je to pro něj takové náhražkové řešení, že si kreslí na zeď graf s počasím, a musel jsem kvůli tomu tu meteorologii i trochu nastudovat, což mě bavilo."
"Film je vždycky nějaký výsek ze života. Kniha zachycuje 30 Fleischmannových let, ale my se dozvíme i hodně o jeho rodičích a prarodičích a přes ně se dostaneme i do minulosti toho města. Takže ty kořeny jdou mnohem dál a i z jiných postav jsem se snažil něco vydolovat. No a proč jsem chtěl ten román napsat? Protože mě to bavilo a mám pocit, že jsem tomu městu něco... ne dlužil, ale... docela sám řeším, kam patřím. Já jsem žil na různých místech, i v Berlíně, v Curychu a v Rakousku a vlastně řeším taky celou dobu, kam patřím. A ta liberecká perioda je hrozně silná, protože tam jsem chodil na vysokou a byl jsem tam strašně zamilovaný, zamiloval jsem se tam taky do hudby, zkoušel psát první věci... takže to ve mně bylo."Když mluvíme o kořenech, což je téma, které se v současném umění objevuje, není to ve vašem případě spíš nějaké synonymum pro sentiment?
"To je zajímavý, možná jo. Já myslím, že ten příběh je i hodně romantický, čili i trochu sentimentální. Liberecká skupina Solomon Bob, to byla taková místní rocková legenda, na posledním koncertu, úplně na konci její zpěvák Martin Červinka, když viděl ty davy lidí, křičel: Sentiment je přítomen! Tuhleta věta se mi strašně líbila a použil jsem ji v Nebi pod Berlínem. Takže asi jo. Já se sentimentu, emocím a citům vůbec nebráním."Liberec je město v česko-německém příhraničí, hlavní postava má německé příjmení, taky vaše první kniha se odehrávala v Berlíně. Druhou knihou byla trilogie o Aloisu Nebelovi. Kromě česko-německé tématiky se tu v jeho příjmení objevuje i mlha, atmosférický jev a nakročení k meteorologii... Drží se i tato kniha v nějakém korytě, které sledujete?
"Mě tím překvapil teďka kamarád, který četl všechny moje věci, viděl film a říkal, že to jsou vlastně pořád stejné postavy, které rozvíjím. Ten Fleischmann je vlastně trošku Alois Nebel. Protože v románu, ve filmu to není, v románu on vidí minulost, dokáže taky vidět lidi, kteří už tady nejsou a zakopává o ně, což vlastně tohle se přihodí i Petru Böhmovi v Nebi pod Berlínem. Já nevidím žádné duchy, ale uvědomuju si tu minulost a pro mě to tohle symbolizuje. že vlastně občas zakopne o nějaký stín minulosti... a já ani nevím, jeslti se mu to zdá nebo nezdá, ani to tam moc neřeším."
Jaroslav Rudiš napsal také ve dvojici s Petrem Pýchou divadelní hru LÉTO V LAPONSKU. Získal za ni 2. cenu v dramatické soutěži Alfreda Radoka a Cena Českého rozhlasu. V listopadu ji uvede Slovácké divadlo v Uherském hradišti.