Návrh: Jízda od sedmnácti, řidičák na zkoušku a výrazné zvýšení pokut
Výrazné zvýšení pokut, jízda už od sedmnácti s mentorem, a řidičák na zkoušku pro začínající řidiče. Návrhy chce vládě předložit na podzim ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Postihy za přestupky se neměnily deset let. Novela zákona o silničním provozu teď jde do připomínkového řízení a platit by měla od roku 2024.
Mentor nesmí mít žádný bod
Novinkou je možnost udělat autoškolu už v 17 letech a řídit osobní auto pod dohledem mentora. Tím může být například rodič, ale musí splňovat několik podmínek, říká předseda Asociace autoškol Aleš Horčička.
"Bude muset být deset let držitelem řidičského oprávnění, bude muset být totálně bez přestupků. Vidíte, že budeme ovlivňovat nejen ty mladé začínající řidiče, ale i jejich rodiče. Pokud budou chtít být mentorem svého syna či dcery, tak budou muset trošku přemýšlet nad tím svým řízením."
Problémem bodového systému je fakt, že řidiči často nemají o svých bodech přehled. Zaplatili třeba blokovou pokutu za nesvícení nebo nepřipoutání, a body se jim připsaly automaticky. Pokud se cíleně nepídí po počtu svých bodů, tak o tom neví. Rázem by se tak podle návrhu diskvalifikovali být mentorem. A kdyby se například mentor nevěnoval provozu a chování řidiče, mohl by dostat pokutu až 25 tisíc korun. Od 18 let by pak mladí řidiči mohli jezdit sami.
Dva roky řidičák na zkoušku a větší přísnost na řidiče
Pro začínající řidiče se uvažuje o řidičáku na zkoušku. Pokud dva roky od získání řidičského oprávnění spáchá šestibodový přestupek nebo mu bude odebrán řidičský průkaz za závažný přečin, bude muset absolvovat dopravně psychologickou přednášku, a jízdu, dodává šéf Besipu Tomáš Neřold.
"Bude muset absolvovat takové psychologické sezení nebo přednášku v omezeném počtu lidí s psychologem, kde se rozeberou příčiny těch nejhorších nehod a podobně a také další zhruba čtyři hodiny v autoškole, kde mu přímo v provozu dá zpětnou vazbu ten řidič autoškoly."
Měl by se zjednodušit i systém trestných bodů - z pěti sazeb na tři. Šlo by o dva, čtyři nebo šest bodů, podle závažnosti přestupků. Ke zmírnění trestů naopak dochází u bagatelních přestupků, jako je porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel, zapomenutí dokladů nebo překročení rychlosti do deseti km/h nad povolený limit, kde se snižuje horní hranice pokuty na místě z 2000 Kč na 1500 Kč a trestné body se nezapisují.
Manažer pokutu ani nepozná, pro důchodce může být likvidační
Pokuty u závažných dopravních přestupků by se od roku 2024 mohly zvýšit až na pětinásobek, tedy až na 25.000 korun, uvedl ministr dopravy Martin Kupka z ODS
"Chceme, aby opravdu vážnější postih byl spojen s těmi přestupky, které předpokládají a které přinášejí největší míru rizika, nejzávažnější dopady, ať už jde o usmrcení nebo o závažná zranění."
Návrh má v koalici podporu, nicméně například stranický expert Pirátů Jan Lička by preferoval, aby pokuty byly nastavené proporčně. Jak uvedl v deníku iDnes, 25 tisíc je pro manažera sotva znatelné, zatímco pro seniora s patnáct let starou fabií, je to pokuta téměř likvidační.