Opočenský vystavuje tvorbu z vězení

Pavel Opočenský, foto: ČTK

V pražské Galerii Rozehnal vystavuje od středy své nejnovější práce sochař Pavel Opočenský. Jde o první výstavu, kterou sochař uspořádal po propuštění z vězení. Za mřížemi strávil tři roky z původně šestiletého trestu, který mu soud uložil za zneužívání nezletilých dívek. Název výstavy Mříže brože - mobiloidy... odkazuje ke skutečnosti, že díla vznikla v době pobytu ve vězení. S výtvarníkem o tvorbě ve vězení hovořil VF.

Pavel Opočenský, foto: ČTK
"To jsou všechno věci, které vznikly v tom výkonu trestu, v tom je ten trik. Já jsem za ty dva a půl roku, zejména ze začátku, využil vstřícnosti všehrdské věznice plus možnosti pracovat v jakýchsi zájmových kroužcích a vytvořil jsem tam sérii dřevěných věcí a objektů nazvanou Mříže brože a Mobiloidy a potom ve finále jsem v rámci svého studia na soustružníka a frézaře udělal sérii věcí na soustruhu a frézce. Ty dřevěné věci jsou vytvořené tak, aby se daly nosit jako brože a u těch kovových je to spíš myšleno jako malé objekty."

Dá se říct, že se touto tvorbou vracíte ke svým šperkařským začátkům?

"No - vlastně ano. Protože když jsem se kdysi učil pasířem, tak jsem dělal s mosazí, s bronzem, akorát že jsem používal úplně jiné technologie a nikdy jsem se nedostal právě k práci na obráběcích strojích. No ano, ano, je to takový zvláštní okruh."

Vy jste prohlásil, že z vězení odcházíte jako jiný člověk. Mění se i vaše tvorba obsahově?

Pavel Opočenský, foto: ČTK
"Nový člověk určitě v mnoha ohledech. Co se týče práce... Podívejte se, každý materiál má jakousi svoji charakteristiku, ať jsem používal jakýkoliv materiál, výsledek vždycky ovlivňovala technologie, kterou jsem zvolil. Takže určitě ten kov si zvolil způsob obrábění, který jsem nakonec zvolil a díky němuž jsem udělal celou sérii věcí."

Jakou atmosféru by ta výstava měla mít?

"Jakou atmosféru by měla mít? No to je dobré, protože jsou tam i kresby, které ještě předcházely těm dřevěným objektům, které měly být návrhy kamenných objektů. Dalo by se říct, že ta první fáze měla charakter mřížoví. Opravdu se tam přes každý ten prostor a dutinu v kameni protínají různé zábrany. Je to prostě hodně ovlivněné tou první fází ve vazbě, kde narážíte na mříže a zábrany na každém kroku. V tom výkonu už je to lehčí, už je to o poznání svobodnější, mříže máte jenom na oknech. A tam už se začíná to uvolňování projevovat i v těch pracích. V těch prvních dřevěných kouskách je ještě hodně toho mřížoví a potom postupně se to uvolňuje a začínají se tam otáčet kolečka - to jsou ty mobiloidy. A u těch kovů už je to jednoznačné, jsou lesklé, odrážejí světlo, už je tam hodně života. Já si myslím, že to postupné uvolňování a osvobozování je tam hodně znát."