Pilot rekordman Karel Picmaus má za sebou více než 100 tisíc startů

Karel Picmaus, foto: ČTK

Představíme vám pilota Karla Picmause z Třebíče. Od Miroslava Marka z agentury Dobrý den se mimo jiné dozvíte, že v průběhu pětačtyřiceti let měl více než sto tisíc startů. A to si zápis do české databanky rekordů zasluhuje.

Karel Picmaus se svým prvním zapsaným samostatným letem z 23. dubna 1961,  foto: ČTK
"V pelhřimovském Muzeu rekordů a kuriozit se představil se svou dokumentací dokládající, že od 23. dubna roku 1961 až do těchto dnů nalétal celkem 12.129 letových hodin, což by ještě nebyl tak extrovní výkon, ale pozoruhodný a naprosto ojedinělý je počet jeho startů nebo lépe řečeno vzletů s různými druhy letadel. Na svém kontě jich má 100.625 a to je skutečně unikátní číslo, které, já se domnívám, už nebude nikdy překonáno. Ono to souvisí také s profesionálním zaměřením Karla Picmause, který sice momentálně se svým letounem provádí vyhlídkové lety nad Českomoravskou vysočinou, nicméně dlouhá léta pracoval jako pilot práškovacího letadla a díky této činnosti nasbíral takové značné množství letů."

Jak na letadlech začínal?

"Začínal na bezmotorových letadlech, větroních. Pak se té činnosti věnoval na vojně, tam získal všechna možná oprávnění. Pokud bych se vrátil k těm číslům, tak my jsme spočítali, že od začátku létání, a to do toho počítám i dny, kdy byl na dovolené nebo byla zima a nelétalo se, tak to představuje 14.577 dnů s průměrem 7 startů na každý den."

Na kolika typech letadel už létal?

"Bylo to 23 různých druhů letounů. Větroně, motorová letadla, ale také ultralehká letadla."

Mohl by se přihlásit ještě někdo, kdy by rekord překonal?

"Možná, že čistě teoreticky to možné je, protože takových pilotů bylo po ČR větší množství, ale já to nepředpokládám, protože to je velice náročné povolání. Svědčí o tom i to, že v průběhu kariéry pan Picmause 32 jeho kolegů zahynulo, nikoliv všeobecně, ale těch se kterými létal. Málokdo vydrží také tak dlouhá léta u jedné činnosti. Dneska je mu tuším 64 a stále se té profesi věnuje, což je samozřejmě podloženo pravidelnými, nutnými lékařskými prohlídkami, kontrolami u státního leteckého ústavu. Já si myslím, že je docela vzácné už jenom to, že v tomto věku ještě někdo létá."