Praha si připomíná 250. výročí Mozarta bezpočtem koncertů, filmů a výstav
Životní osudy a tvorba geniálního skladatele Wolfganga Amadea Mozarta jsou neodmyslitelně spojeny s Prahou. 17 kulturních institucí se proto rozhodlo v roce 250. výročí Mozartova narození uspořádat projekt, který v průběhu celého roku přinese nespočet koncertů, filmů a výstav.
"Během první návštěvy připravil premiéru své Pražské symfonie, osobně dirigoval Figara a dostal objednávku na operu pro Prahu, kterou se stala při další návštěvě Don Giovanni. Jeho poslední návštěva už nebyla v tak optimistickém duchu. Nicméně jeho opera La clemenza di Tito, která sice u dvora nenašla odezvu, byla nakonec nejhranější Mozartovou operou v Praze za jeho života. Myslím si, že pro něj skutečně to setkání s pražským publikem, který bylo výrazně odlišné od vídeňského, bylo velkým motivačním impulsem a ten ohlas a uznání, které tady získal, bylo pro jeho tvorbu v závěru života velice důležité."
Připomínka Mozarta bude trvat celý rok, můžete v číslech uvést, kolik akcí návštěvníci uvidí?
"K dnešnímu dni je naplánováno 190 až 200 jednotlivých akcí. V jednání je i další rozšíření toho projektu. Budeme se snažit, aby nabídka těch koncertů, ale nejsou to jenom koncerty, je to i filmový festival, různé zvláštní zahradní slavnosti, aby byla ce nejširší, aby nejen klasický návštěvník a divák vážné hudby získal a dostal to, po čem touží, ale aby hudba Mozarta a toto téma oslovilo co nejširší veřejnost."
Vy se také podílíte na filmu o Mozartovi. Většina diváků, když se řekne Mozart, tak si vybaví Formanův film Amadeus, jak se snažíte nabourat tuhle vžitou představu?
"Samozřejmě Amadeus je fenomén, který asi navždy ovlivnil několik generací. Já si myslím, že je ovlivnil v tom pozitivním slova smyslu, i když se tady stále diskutuje o věrohodnosti toho příběhu. Ale já si myslím, že právě vzbudil u mnoha běžných diváků výrazný zájem o hudbu Mozarta. Vím, že po premiéře a po úspěšném prvním roce byly prakticky ve všech hudebních vydavatelstvích vyprodány všechny hudební nahrávky s Mozartem. Pro nás bylo velice složité, aby ten náš film dopadl v tom srovnání jako další rozšíření a posílení toho tématu. Samozřejmě, že jsme se inspirovali, nakonec scénář k filmu napsal Zdeněk Mahler, který se podílel na filmu Amadeus a samozřejmě jeho rukopis je v tom našem filmu také výrazně znát. Ale film má připomenout jenom určitý fragment, určitou epizodu v Mozartově životě a to jsou právě ty pražské pobyty. Takže v tom je v každém případě odlišný, ale myslím co do výpravnosti a do úspěchu, který zatím podle reakcí, které máme od diváků, bude snad úspěšně filmu Amadeus dobrým bratrem pražské produkce."
V Praze našel Wolfgang Amadeus Mozart i jeho dílo přijetí plné přátelství a obdivu. Jak uvádí film, Praha byla také jediným městem, které se ze zesnulým skladatelem důstojně rozloučilo. Zvony tehdy vyzváněly půl hodiny.