Před 190 lety vyjel z Budějovic do Lince první vlak tažený koňmi
Koněspřežka byla první železnicí v kontinentální Evropě. Pravidelný provoz začal 1. srpna 1832. Dnes dvouhodinová cesta trvala 14 hodin.
Hlavním účelem „koňky“ byla nákladní doprava. Osobní doprava se provozovala pouze v létě. Cestování vlakem si nemohl dopřát každý, jízdné bylo velmi drahé. Přitom zpočátku nešlo o žádný velký komfort. 128 kilometrů dlouhá trať měla deset stanic, šest z nich bylo velkých, tzv. přepřahacích, kde se měnili koně. Vozy jezdily po dřevěných kolejnicích, které byly pobité železným pásem. Přesto se do vlaku podařilo nalákat dokonce i císaře Františka I. známého silně konzervativním smýšlením.
U zrodu trati stál ředitel prvního polytechnického ústavu v Praze F.J. Gerstner, realizace se ujal jeho syn František Antonín, který získal pro stavbu trati koncesi. Přišel ovšem s natolik velkorysým projektem s množstvím náspů, mostů a podobně, že znepokojení investoři ho odvolali a trať dostavěl Matthias Schönerer. Ten sice stavěl úsporněji, ale pro pozdější využití se trať kvůli příliš malým poloměrům oblouků nedala využít.
Koňmi tažené dostavníky na "železné silnici" fungovaly jen čtyři desetiletí. Koncem 60. let 19. století bylo rozhodnuto o přestavbě celé železnice na parostrojní provoz.