Přehled tisku

0:00
/
0:00

Policie chce rychle zpět zákon o údajích z mobilů. Jak uvádí Mladá fronta Dnes, Ústavní soud vyšel v březnu vstříc skupině poslanců, když rozhodl, že operátoři a poskytovatelé internetu nemusí uchovávat údaje o komunikaci, které po nich v boji se zločinem vyžadovala policie. Soud však poslancům doporučil, aby rychle předložili zákon, který bude v souladu s ústavou a umožní opět policii získávat údaje z elektronické komunikace.

Policie chce rychle zpět zákon o údajích z mobilů. Jak uvádí Mladá fronta Dnes, Ústavní soud vyšel v březnu vstříc skupině poslanců, když rozhodl, že operátoři a poskytovatelé internetu nemusí uchovávat údaje o komunikaci, které po nich v boji se zločinem vyžadovala policie. Soud však poslancům doporučil, aby rychle předložili zákon, který bude v souladu s ústavou a umožní opět policii získávat údaje z elektronické komunikace. Místopředsedkyně Ústavního soudu Eliška Wagnerová rozčarovaně říká, že se poslanci místo toho věnovali zubním výplním a dalším nepodstatným věcem, zatímco tuhle i pro bezpečnost země důležitou úpravu nechali plavat a odjeli na prázdniny. Odmítá kritiku, že Ústavní soud zkomplikoval policii boj s kriminalitou. Záznamy totiž mapovaly i pohyb a kontakty lidí mnohem přesněji než hovory, v nichž si lidé již dávají pozor na to, co řeknou. V zákoně podle ní chybí hranice, kde policisté ještě nesmějí a za níž už mohou jednat.


Ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) chce od 1. ledna 2012 zdražit mýtné o čtvrtinu. Více - až 1500 korun - by měli zaplatit i řidiči za dálniční známku. Ministr to řekl v rozhovoru pro Hospodářské noviny. Podle listu tak chce Dobeš posílit rozpočet poté, co se mu nepodařilo přesvědčit ministra financí, že na dopravu je potřeba o 14 miliard více než v letošním roce, a musí se smířit jen se čtyřmiliardovým navýšením rozpočtu. Zdražení mýtného by mělo posílit rozpočet o dvě miliardy korun. Od Nového roku tak podle listu například cesta kamionu mezi Prahou a Brnem vyjde o více než 200 korun dráž než letos. Dopravci s tímto nárůstem počítají. Dobeš zdražení poprvé připustil minulý týden, tehdy o něm mluvil pouze jako o možnosti. Poté, co vláda schválila výdaje a příjmy jednotlivých rezortů, však musí se zdražením známek a mýta počítat jako s jistotou už pro příští rok, píšou Hospodářské noviny.


Hasiči už nemusí tajit melouchy, policisté mají smůlu, uvádí titulek Lidových novin. Skladník, malíř nebo zedník. I takto si teď mohou ve svém volnu přivydělat hasiči. Mnozí z nich si dorovnávali nízké příjmy už dávno. Ale tajně, protože jim v zaměstnávání hrozil vyhazov. Nedávný interní pokyn jejich šéfa Miroslava Štěpána melouchy zlegalizoval. Hasiči se nejčastěji ve svém volném čase uplatní v adrenalinových brigádách - myjí výškové budovy nebo kácejí rizikové stromy. Počet hasičů, kteří mají dvě práce, vzrostl hlavně po Novém roce, kdy jim plat klesl o několik tisícovek. Policisté na rozdíl od hasičů mají nadále smůlu, policejní prezident Petr Lessy jim 'bokovky' i nadále tolerovat odmítá. Jak říká, není možné, aby policista dělal jeden den na stavbě a druhý den tu samou firmu vyšetřoval.


Stavební spoření už nebude možné utratit za cokoliv, uvádí


Miroslav Kalousek
Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) má pro koaliční jednání připraveny dva návrhy snížení takzvaných výdajových paušálů živnostníků. Ministr to řekl v rozhovoru pro Lidové noviny. Spekulace o zavedení jednotné sazby paušálů odmítá. Takzvané výdajové paušály využívají osoby samostatně výdělečně činné k výpočtu své daňové povinnosti a jejich výše se liší podle oboru vykonávané profese. V současné době si nejvíce mohou obecně odečíst řemeslníci a zemědělci - 80 procent, následují ostatní živnostníci - 60 procent, a další povolání typu daňových poradců, auditorů či tlumočníků - 40 procent. Ministerstvo financí soudí, že živnostníci platí příliš nízké daně, neboť rozdíl mezi tím, co od nich stát vybral a co jim vrátil, se za první půlrok dostal do minusu 1,2 miliardy korun. Podle Kalouska je proto nezbytné paušály snížit. Nesmějí umožňovat odepisovat si více, než jsou skutečné náklady. Snížení paušálů podporují Věci veřejné i opoziční sociální demokraté. ODS je však proti. Podle ministra průmyslu Martina Kocourka (ODS) by takové opatření mohlo být v době křehkého růstu a poměrně vysoké nezaměstnanosti kontraproduktivní.


Dolarových milionářů přibývá, chudých také, uvádí deník Právo. Česká společnost se polarizuje. Milionářů, tj. lidí, jejichž majetek přesahuje hodnotu miliónu dolarů /necelých 17 milionů korun/, je podle odhadů už 20 tisíc. Současně se ale zvyšuje i počet lidí ohrožených chudobou. Těch je dnes přes milión a stále jich přibývá. Důvodem podle analytiků je, že platy většiny zaměstnanců výrazně nerostly či dokonce klesly, jejich majetek se nerozrůstal, nebo se dokonce zmenšoval. Na obnově ekonomického růstu po krizi pak začali vydělávat podnikatelé. Na průměrnou mzdu nedosáhne 60 procent zaměstnanců, nejčastěji berou kolem 19 až 20 tisíc korun. Nejvyšší platy manažerů jsou ale kolem miliónu měsíčně bez dalších ročních benefitů, které k platu přísluší. Napětí ve společnosti podle listu posiluje i to, že se zvyšují životní náklady při prakticky minimálním růstu mezd.


O slavného konstruktéra Porsche se teď hádají v Liberci, píše Mladá fronta Dnes. Vynikající konstruktér zapletený s nacistickým režimem Ferdinand Porsche je nejvýznamnější rodák liberecké části Vratislavice nad Nisou. Místní i odborníci se nyní přou, zda si tvůrce legendárního lidového vozu Volkswagen Brouk a zakladatel slavné automobilky Porsche zaslouží, aby ho Vratislavice oslavovaly. Všechny tabule při vjezdu do obce návštěvníky informují, že se zde Porsche narodil. Na jeho rodném domě mají pamětní desku, loni na podzim vznikl v novém kulturním centru prostor věnovaný slavnému rodákovi. Iniciátorem petice pro odstranění nápisů z cedulí byl podnikatel Pavel Hrstka. Jak uvedl, získal z Bundesarchivu členskou kartu NSDAP i datum, kdy byl Porsche vyznamenán od Himmlera. Jak říká starosta Lukáš Pohanka, řada místních ani nevěděla, že se tu slavný konstruktér narodil. Informace o tom, že se zapletl s nacistickým režimem, je podle starosty ve všech materiálech uvedená.


Petr Nečas,  foto: Vláda ČR
Úřad vlády dělá tajnosti kolem Nečasových poradců, píše Právo. Několik názorově spřízněných expertů, houf vysloužilých politiků ODS a pár zaměstnanců Úřadu vlády, kteří jsou prý tajní. Tak vypadá poradní sbor předsedy vlády. Kompletní seznam členů ani náklady na činnost poradního sboru premiéra Nečase Právo od úřadu vlády nezískalo ani po týdnu. Pro utajování těchto informací přitom není podle Úřadu na ochranu osobních údajů zákonný důvod. Pátrání po poradcích, kterým šéfuje někdejší ministr průmyslu a obchodu Martin Říman, připomíná podle listu detektivní hru. Mluvčí vlády později řekl, že pro premiéra pracuje 10 externistů plus blíže nespecifikovaný počet zaměstnanců úřadu, uvádí Právo.


České dráhy mají další plán, jak se zbavit starých chátrajících nádražních budov. Podle Lidových novin tam, kde by oprava historické budovy byla příliš drahá a rekonstruované prostory se obtížně pronajímaly, mají vyrůst stanice nové. Menší a úspornější. První výměnu chystají v Mladé Boleslavi. Moderní budova ze skla a oceli tu nahradí starý objekt z roku 1870. Úplně novou stanici postaví i v Karlových Varech. Dopravce uvažuje o tom, že by podobně vypadající budovy pak postavil i jinde. Česko by tím následovalo příklad Švýcarska, kde si jsou tamní nádraží podobná jako vejce vejci.


Foto: Petr Šohajek
Maturant vymyslel autobus, kde cestující jenom sedí. Podle Hospodářských novin zůstanou rozměry autobusu stejné. Cestující budou v interiéru sedět v jakýchsi hnízdech po šesti. Dvacetiletému Petru Šohajkovi, který letos odmaturoval na dopravní průmyslovce, vadilo, jak je cestování hromadnou dopravou nepohodlné. Vymyslel proto autobus, ve kterém si budou moci všichni sednout. Jeho projekt nyní soutěží o cenu Česká hlava. Zajímavé je, že vůz uveze stejně cestujících jako dnes a nezmění se ani jeho rozměry. Nápad, který vymyslel, se dá použít i pro tramvaje a vlaky. Rohovou trojsedačku si nechal i patentovat. Cestování v jím navrhovaném autobuse by trochu připomínalo jízdu v pouťové atrakci ruské kolo. Šohajek plánuje hnízda zapustit ve třech výškových úrovních. Má spočítáno, že se lidé nebudou nijak tlačit, ani si překážet při vystupování. Nyní se chystá vytvořit model svého autobusu z dřevotřísky.