Soud dal zelenou mýtnému

r_2100x1400_radio_praha.png
0:00
/
0:00

Mýtné pro kamiony na dálnicích a rychlostních komunikacích by se mělo začít vybírat od 1. ledna příštího roku. Končí více než rok trvající spory o státní zakázku v hodnotě 22 miliard korun. Brněnský krajský soud v úterý zamítl žalobu italské firmy Autostrade na antimonopolní úřad. Rakouská firma Kapsch tak může okamžitě pokračovat v budování elektronického systému výběru mýtného. Blíže k tomu Zdeněk Vališ.

Milan Šimonovský, foto:autor
Ve hře jsou velké peníze. Pokud by se nezačalo od 1. ledna s výběrem mýtného, jezdily by kamiony podle současného zákona po českých silnicích zadarmo. Poslanec Milan Šimonovský, ministr dopravy v bývalé vládě, vysvětluje, v čem je zádrhel.

"Ten zákon stanoví, že se od prvního ledna nebudou vydávat pro kamiony dálniční známky, ale bude platit mýtný systém."

Firma Kapsch po vyhlášení výsledků tendru uvedla, že na vybudování celého systému a jeho odzkoušení potřebuje dvanáct měsíců. Počítalo se s tím, že výstavba začne letos v lednu. Kvůli sporům s neúspěšnými uchazeči v tendru ale ministerstvo dopravy mohlo podepsat smlouvu s firmou Kapsch až koncem března. Tehdy totiž antimonopolní úřad stížnosti vyřazených uchazečů zamítl. Italská firma Autostrade ale spor dál protahovala. Minulý týden dokonce krajský soud v Brně vydal předběžné opatření, které stavbu systému pozastavilo. Nyní po sedmi dnech dal soud stavbě opět zelenou, když stížnost Autostrade zamítl. Navíc minulý týden rovněž Evropská komise potvrdila, že výběrové řízení, které vyhrála firma Kapsch, bylo v souladu s pravidly Evropské unie o zadávání veřejných zakázek. Jenže výstavba systému nabrala současným soudním projednáváním další zpoždění. Podle generálního ředitele firmy Kapsch Karla Feixe se nyní projednává krizový plán.

Rozsah zpoplatněné sítě
"Vyzvali jsme naše české subdodavatele, aby okamžitě zahájili práce, které byly přerušeny minulý týden. Už jednáme s managementem těchto firem o tzv. krizovém plánu. Ten by měl řešit to týdenní zpoždění. Nejde ale jen o týden. Byly jsme nuceni nejen zastavit práce, ale museli jsme i rozestavěná díla nějakým způsobem zakonzervovat, aby ta staveniště na silnicích byly bezpečná."

Všichni si nyní kladou otázku, zda se firmě Kapsch skutečně podaří stihnout dokončení systému včas. Celkem má být například postaveno na silnicích 171 mýtných bran. Jenže do současné doby ještě není postavena ani polovina. Přitom už se blíží listopad a ukončení stavební sezóny. Karel Feix připouští, že termín je opravdu extrémně napjatý. Bude se prý ale pracovat ve dne v noci. Další zpoždění je nepříjemné i proto, že poslední měsíc v roce už má být věnován kompletnímu testování celého mýtného systému. I když zkoušky jednotlivých částí systému už probíhají, Karel Feix nevylučuje, že celkové zkoušky by mohly proběhnout i v kratší době.

"Ke zkrácení by mohlo dojít, ale my nepředpokládáme, že by k tomu došlo. Pro nás je důležité, protože jsme také pod velkými sankcemi, aby byl systém maximálně úspěšný. Ve vlastním zájmu si tedy nedovolíme něco ošidit."

Pokud by se firmě nepodařilo dostavět systém do 1. ledna, spustí prý alespoň jeho část. Penále za případné zdržení stavby projedná Kapsch s ministerstvem dopravy. Ve smlouvě je uváděna částka pět miliónů korun za každý den zpoždění. Ministerstvo by ale zřejmě muselo vzít v úvahu, že vinu za zpoždění nenese jenom Kapsch. Pokud by došlo k nejhoršímu a mýtný systém by nebyl uveden v příštím roce do provozu, ztráty pro Českou republiku by podle exministra Milana Šimonovského byly obrovské.

"Českou republiku by to mohlo stát osm miliard korun, což by byla ztráta z výnosu mýtného."