Úspěšnost výběru mýta zatím přesáhla 99 procent
Prvním lednem v Česku odstartoval výběr mýtného. Stát získá až deset miliónů korun denně a úspěšnost zatím přesahuje 99 procent. Zároveň se však objevily problémy s dodáním zařízení, které je k výběru mýta třeba. Radost z něj nemají ani cestující na dálkových spojích. Kvůli mýtu totiž zdražují autobusové jízdenky. Začátek provozu odhalil i řadu neplatičů. Podrobnosti má Zdeňka Kuchyňová.
"Na začátku spouštění takového systému se vždycky objeví relativně vyšší procento neplatičů. Tyto informace, tak jak jsou zachyceny naší databází, jsou předávány celní správě a ta zahájí správní řízení. Pokuta může dosáhnout až půl miliónu korun,"
říká Karel Feix, generální ředitel české pobočky firmy Kapsch, který mýtný systém dodala. Postihy jsou zatím pro neplatiče mírné. Dá se ale čekat, že celníci přitvrdí, protože se už ani řidiči zahraničních kamionů nebudou moci vymlouvat, že o mýtném nevěděli. Jeho výběr byl spuštěn na 970 kilometrech dálnic a rychlostních silnic, na kterých dnes stojí 172 bran. Mýto platí těžké kamióny nad 12 tun a velké autobusy. Právě autobusy se snažily ještě do poslední chvíle rozhodnutí zvrátit. Neboť to pro ně znamená zdražení jízdného. Mnohé firmy ho už oznámily, jiné vyčkávají, jak se zachová konkurence.
Původně se předpokládalo, že mýto bude platit 87 tisíc vozidel, ukazuje se však, že by jich mohlo být přes devadesát tisíc. Mnozí majitelé uváděli, že objednané jednotky, díky kterým se mýto odečítá, přišly až v posledních dnech roku. Vyplývá to i z odpovědí řidičů.
"Já jedu z Brna do Francie. Krabičku na mýtné jsem dostal minulý týden. Dostali to všichni moji kolegové. Dal nám to šéf. - Krabičku jsme dostali mezi svátky k používání od 1.1. - Dostali jsme tu krabičku v sobotu a co na to můžu říct? Mě je to jedno, já to neplatím, akorát to pípá nahlas."
Kolem zavedení mýtného se objevil další otazník. Advokátní kancelář, která pracovala jako poradce ohledně mýtného systému pro ministerstvo dopravy, nyní pracuje pro firmu Kapsch, což potvrdil Viktor Meca z tiskového odboru ministerstva dopravy."Firma Havel a Holásek participovala na přípravě projektu elektronického mýtného na samém počátku zhruba 3 měsíce a připravovala jeden z prvních klíčových materiálů, který definoval právní podmínky realizace elektronického mýtného v České republice."
Ministerstvo dodává, že advokátní kancelář už neměla s tendrem samotným nic společného.
Cílem zavedení mýtného měla být mimo jiné i regulace provozu, tedy méně kamionů na českých silnicích. Na hodnocení úspěšnosti je však ještě brzy. Co se týče finanční stránky, mohlo by podle odhadu ministerstva dopravy mýto přinést 3 až 9 miliard korun ročně.