Stávka pražských řidičů tramvají

Photo: CTK

Pražané v pondělí marně čekali na některé tramvaje. Federace řidičů tramvají totiž vyhlásila od čtyř hodin ráno do půlnoci stávku. Josef Kubeczka ví, proč se k tomuto kroku rozhodla.

Foto: CTK
Federace požaduje, vedle odvolání generálního ředitele pražského dopravního podniku Milana Houfka, stejné platy, jako mají řidiči autobusů. Pro posouzení náročností profesí řidičů městské hromadné dopravy bylo loni v únoru zadáno vypracování porovnávací studie, která přišla na 980 tisíc korun. Páteční prezentace výsledků studie spustila nynější stávku. Ukázalo se totiž, že nejnáročnější je práce strojvůdců metra, pak řidičů autobusů a až jako třetí řidičů tramvají. Stejné výsledky přinesla i další nezávislá studie. Generální ředitel pražského dopravního podniku Milan Houfek mi k tomu řekl:

"Ze závěrů této studie pro nás vyplývá, že dopravní podnik v minulosti nijakým způsobem nepoškozoval řidiče tramvají. Samozřejmě toto procentuální vyjádření poměru mezd mezi jednotlivými řidiči musí být rozpracováno do korun, do tarifů, do příplatků a podobně, ale domnívám se, že dopravní podnik žádným výrazným způsobem v minulosti řidiče tramvají nepoškodil. V případě, že v přepočtu na peníze se zjistí, že jsme něco v minulosti nevyplatili, ty prostředky vyplaceny budou."

Federace řidičů tramvají však s výsledky studií nesouhlasí, považuje je za zmanipulované a proto vyhlásila stávku. Šéf Federace Antonín Dub však tvrdí, že hlavním důvodem stávky nejsou peníze. Dorovnání platů s řidiči autobusů je prý jen zástupný problém:

"My upozorňujeme na to, že dlouhodobě u dopravního podniku dochází k diskriminaci všech skupin zaměstnanců. Chtěl bych upozornit, že stejně na tom jsou u elektrických drah i zámečníci, elektrikáři, uklízečky, dispečeři a všechny ostatní profese. V současné chvíli my tedy bojujeme za všechny zaměstnance elektrických drah."

Podle mluvčí dopravního podniku Michaely Kuchařové vyjelo krátce po zahájení stávky do pražských ulic více než 70 procent tramvají:

"Mělo být v pražských ulicích 391 tramvají a vyjelo jich 241. Nedochází k žádným významným komplikacím v pražských ulicích. My kromě těchto tramvají máme nasazeno na 200 autobusů, které velice operativně jezdí tam, kde je potřeba, tam, kde tramvaje nejezdí. Počítáme i s tím, že v sedlech mezi špičkami bude zkrácen interval pražského metra."

Také České dráhy přistavily mimořádné vlaky.

Proti stávkujícím zasáhla policie a bezpečnostní agentura dopravního podniku, aby odstranily blokády vozoven. Podle předsedy Federace řidičů tramvají Antonína Duba prý bylo použito fyzické násilí a federace kvůli tomu podá trestní oznámení.

Stávku se ještě v neděli večer pokusil odvrátit pražský primátor Pavel Bém na setkání s odborovým šéfem Antonínem Dubem. Řešení však nalezeno nebylo. Pavel Bém po jednání řekl, že stávka není legální a bude mít soudní dohru:

"Kdyby nelegální stávka měla pokračovat déle než jeden den, pak by samozřejmě dopravní podnik musel použít ustanovení zákoníku práce o hrubém porušení pracovní kázně. Neříkám to proto, že bych si přál řidičům tramvají vyhrožovat, ale milionová metropole nemůže zůstat bez části své páteřní hromadné dopravy. Je skutečně na odpovědnosti radnice a vedení dopravního podniku, aby neuspokojivou situaci definitivně řešilo."

Primátor Bém zdůraznil, že miliónovou metropoli nemohou řidiči tramvají držet v šachu.