Vyšel monografický sborník o Věře Chytilové
V uplynulém týdnu vstoupil do kin nový film slavné režisérky Věry Chytilové. Jak už jsme informovali, jmenuje se Hezké chvilky bez záruky a je to tragigroteskní mozaika osudů, které se potkávají v jedné psychologické ordinaci. O Věře Chytilové dosud neexistuje žádná monografická práce, která by v širším kontextu pojmenovala charakter a proměny její tvorby. I když... Jednu takovou lze najít zdarma na internetu.
Příbramské nakladatelství Camera obscura se zaměřuje na filmovou literaturu. V titulech jeho produkce najdeme jména jako Tarkovskij, Godard nebo Chytilová. Sborník Věra Chytilová mezi námi ale není klasická kniha. Vydavatel Miloš Fryš ji uvolnil k bezplatnému stažení z internetu.
"Ona původně vznikla před 17 lety jako příležitostný sborník k tehdejším 60. narozeninám Věry Chytilové, které měla 2. února 1989. Já jsem obeslal asi 80. přispěvatelů z domova i z ciziny, kteří napsali nějaké gratulace nebo vzpomínky, to je jeden oddíl knihy, další oddíl jsou kritiky na všechny filmy, které do té doby natočila, čímž se zachovalo to období do roku 1989, které bylo možná kvalitnější, než celkově to období potom, a taky tam byly dvě delší monografické studie. Čili takhle ta kniha vyšla, jako samizdat v průklepu 12 strojopisných kusů a potom vyšla ve Filmovém klubu Mat-fyz na Karlově univerzitě, kde to vyšlo cyklostylem perličkou přepsáno."
V jakém nákladu to tehdy vyšlo?
"Náklad byl 300 kusů, ovšem ve skladu toho filmového klubu se polovina ztratila, takže jsme distribuovali jen 150 výtisků. Zdarma. Tam byla potom další peripetie, že těsně před sametovou revolucí měla vyjít v Českém filmovém ústavu, ale ten ústav do toho zasáhl tím způsobem, že tam včlenil jakési komunistické negativní kritiky. Potom po revoluci už se vedení ústavu rozhodlo knihu v této podobě nevydat a sazba, která už tehdy byla hotová, šla do stoupy. Vyšla tedy až letos, v únoru 2006 potřetí, myslím důstojným způsobem."
Vy ji zpřístupňujete ve formátu pdf na internetu zdarma. Nejdete jako podnikatel tak trochu sám proti sobě?
"Jdu. Ale já jsem to uvažoval s perspektivou toho, že někdy v budoucnu mám v úmyslu vydat zcela seriózní teoretickou knihu, výbor kritik, různých statí a možná i rozhovorů s ní, a ta kniha by potom vyšla už klasickým způsobem a prodávala by se přes pult. Bylo mi taky dost hloupé to prodávat za nějakou cenu, protože i ti autoři, kteří přispívali, se vzdali veškerého honoráře, tak jsme to teď po 17 letech vydali takhle."
Máte představu, kolik lidí si vaši knihu stáhlo z internetu?
"Já mám na to takový program, který vede statistiku, a je to asi 1700 lidí k dnešnímu dni."
Režisérku Chytilovou jsme zastihli na předpremiéře jejího nového filmu:"Já to vím, že to existuje, tak co můžu dělat. Já nemám přehled, co všecko existuje o mně."
Co říkáte tomu, že si tu knihu může na internetu každý zdarma stáhnout?
"Mně je to jedno. Proč by mě to mělo vadit nebo nevadit? Já myslím, že na internetu vychází spousta věcí, které si můžou lidi pořídit zdarma."
Někdo třeba považuje klasickou knihu v pevných deskách za hodnotnější nebo významnější počin...
"Já netoužím po významnosti,"
říká tvůrkyně slavných filmů, které spoluvytvářely styl československé filmové nové vlny: Automat svět, Sedmikrásky, Ovoce tromů rajských jíme, později přišla Hra o jablko, Panelstory a další. Také řada dokumentárních filmů, např. Vzlety a pády a Pátrání po Ester. Proč dosud nevyšla žádná monografie o Chytilové? Vysvětluje Miloš Fryš.
"Ona není sama. Takových režisérů je hodně, zejména z té nové vlny. Namátkou Jan Němec, žádnou monografii nemá Pavel Juráček, vyšly jenom jeho deníky, velice malou monografii má třeba Evald Schorm, František Vláčil má jenom takovou brožuru... Těch lidí je spousta a důvod je podobný. Protože za komunismu nebyl příliš zájem zejména takovéto autory, kteří měli nějaký distanc nebo nesměli řadu let točit, tak nebyl zájem je vydávat, no a po revoluci je to snad i problém finanční. No a potom podobné knihy v zahraničí na východ i na západ vydává většinou nějaká příspěvková organizace s dotací od státu. U nás tomu tak není, takže to prostě vydávají soukromí nakladatelé. U Věry Chytilové je to prostě skutečně proto, že ona byla často zakazovaná nebo částečně, takže nějaký velký zájem o vydání její monografie nebyl, no a po revoluci je to tak, jak to je."