Výstava v DOXu přibližuje působení Petra Spielmanna

Foto: Vilém Faltýnek

Pražská galerie DOX se snaží přiblížit rozsáhlou kunsthistorickou a sběratelskou činnost Petra Spielmanna. Ke Spielmannovým 80. narozeninám uspořádal Jiří Hůla výstavu, která se snaží zprostředkovat divákovi alespoň ve zlomcích ukázek zážitek toho, jak mimořádně kvalitní, početná a různorodá byla Spielmannova tvorba v letech emigrace v Německu.

Petr Spielmann,  foto: Paměť národa
Výstava má název Brno - Praha - Bochum - Brno a naznačuje tak životní oblouk Petra Spielmanna. Narodil 11. října 1932 v Ústí nad Labem a dětství prožil v Brně. Jeho rodinu silně poznamenala válka, on sám jako míšenec druhého stupně jen díky statečnosti matky unikl transportu do koncentračního tábora. Po válce vystudoval dějiny umění a národopis a jeho profesní začátky jsou spojeny s Městským muzeem v Brně. V 60. letech působil v Národní galerii v Praze a v roce 1969 odešel jako odborný asistent na stáž do Städtische Kunstgalerie Bochum. V Bochumi již zůstal a v roce 1972 se stal ředitelem Musea Bochum.

Působení Petra Spielmanna v Bochumi dokumentuje už řadu let Archiv výtvarného umění. Spielmann je rád, že k tomu dochází:

Foto: Vilém Faltýnek
"Považuji to za důležité nikoliv proto, že jsem to dělal já, ale pro obsah tohoto úkolu, který jsem si stanovil. Pro umění, pro souvislosti, pro jeho funkci ve společnosti i v životě každého jednotlivého člověka. Pro tuto tradici humanistickou a co v ní znamenalo umění středoevropské a zejména české a slovenské, v jehož prostředí jsem vyrostl,"

řekl na vernisáži. Podle Jiřího Hůly, vedoucího archivu a kurátora výstavy je těžiště Spielmannova působení jednoznačně v zahraničí. Přesto i doma udělal Spielmann významnou práci. Kunsthistorik Jiří Šetlík například připomněl jeho pedagogické i manažerské působení na Fakultě výtvarných umění v Brně, které umožnily politické změny v roce 1989:

"Petr samozřejmě zatoužil se vrátit zpátky do této země, což se mu podařilo. Ujal se práce pedagoga a poté děkana Fakulty výtvarných umění brněnské techniky a postavil toto dílo na ty pevné nohy, které dneska má."

Autor výstavy Jiří Hůla považuje Spielmannovo dílo bohužel za neprávem opomíjené. Důvodů je podle něj několik:

"Jedna věc je, že se tu vůbec velice špatně přijímají exiloví umělci a exulanti obecně. Já si myslím, že je to děsná škoda, protože se tím naše kultura velice ochuzuje. To je jeden důvod, dalším důvodem možná budou některé jeho povahové vlastnosti, protože myslím, že doktor Spielmann je v některých svých názorech velice razantní a mnoho lidí a zvlášť u nás to asi dobře nerozdýchá. Potom je to možná i pocit jistého zahanbení nebo nedostatečnosti, protože když se na jeho práci podíváte, tak je obrovská."

A jako další možný důvod Hůla uvádí to, že jeho práce nikdy nebyla zhlediska umění elitářská. Spielmann zapojoval výtvarné umění do širších společensko-uměleckých souvislostí a to se podle Hůly mezi výtvarníky neodpouští.

Foto: Vilém Faltýnek
Uspořádat výstavu někomu, kdo sám celý život pořádal výstavy, bylo podle Hůly mimořádně obtížné. Práce kunsthistorika bývá schovaná za výtvarným dílem jiných umělců. Rozhodl se uspořádat výstavu hodně vizuální:

"Vyvolat jeden pocit a to, že ta práce doktora Spielmanna bavila a že jí bylo vykonáno mnoho. A tedy je tam hodně obrázků, je tam seznam všech výstav pověšený ze stropu, už jenom ten je fantastický, je to jako sjetina z počítače, která jede, jede, jede, jede, je to dlouhatánský několikametrový pás. Je tam jenom část z katalogů, které uspořádal, ale i to je několikametrová věž."

Výstava Brno - Praha - Bochum - Brno probíhá v Doxu do 3. prosince. galerie současně vystavuje práce jedné z absolventek zmíněné Fakulty výtvarných umění Veroniky Psotkové. S osudy zahraničních Čechů pak těsně souvisí výstava tvorby Američana českého původu Jakuba Jana Kotíka.