Začala očkovací kampaň. Češi by mohli v dalších měsících dosáhnout kolektivní imunity

Epidemie koronaviru v Česku slábne. Za pondělí přibylo přes 3.800 případů. Řada vědců předpokládá, že by Češi v dalších měsících mohli dosáhnout kolektivní imunity.

"Virus bude stále hůře a hůře cirkulovat v populaci, protože nebude schopen skákat mezi těmi, kteří budou chráněni očkováním. Obtížně se mu přeskočí i na ty, kteří nemoc čerstvě prodělali, takže ten virus bude mít stále menší a menší prostor, kde by se mohl šířit," přiblížil kolektivní imunitu vakcinolog Roman Chlíbek.

Očkovaných alespoň první dávkou je už 1,4 milionu Čechů. Covid prodělalo 1,5 milionu lidí. K tomu je třeba připočíst ty, u kterých měla nemoc bezpříznakový průběh.

„Existují na to matematické nástroje. Určitě množství nakažených je násobně větší, než to, co diagnostikujeme, některé modely říkají 3 - 5 krát," připomněl šéf zdravotnických statistiků Ladislav Dušek. Vědci odhadují, že funkční imunitu má nyní asi 40 procent populace.

Očkovací kampaň chce přesvědčit nerozhodné

Foto: Ivana Milenkovičová,  Český rozhlas

V Česku v pondělí odstartovala očkovací kampaň, jejíž začátek se několikrát odsouval. Kampaň má název Udělejme tečku za koronavirem.

Cílem je, aby se k očkování přihlásilo 70 procent české populace. "Na každém z nás se poslední měsíce podepsaly jinak. Ale všichni se shodneme na tom, že už toho bylo dost. Udělejme za koronavirem tečku," začíná hlavní televizní spot. Video ukazuje reálné osoby, na jejichž životě se epidemie podepsala.

Myšlenka, že epidemie už je dlouhá a všichni chtějí vidět její konec, je podle autorů kampaně heslo, které všechny v ČR spojuje. Kampaň je cílená především na nerozhodnuté Čechy, říká Petr Herman z iniciativy Cesta ven.

"U lidí, kteří jsou zvyklí konzumovat seriózní zpravodajství, mají přístup k odborníkům, je ochota nechat se očkovat výrazně vyšší."

Podle březnového průzkumu agentury Nielsen není ještě definitivně rozhodnuto 51 procent lidí. Kampaň má prezentovat očkování jako cestu k normálu. První fáze se obrací na seniory, kteří se už mohou nechat očkovat, nebo jejich rodiny. Další část přijde v době, kdy budou dostatečné dodávky vakcíny. Ve třetí fázi se kampaň zaměří na váhající, jejichž zapojení bude třeba k dosažení kolektivní proočkovanosti chránící celou společnost.

Stane se propustkou do restaurace QR kód?

K malému uvolnění opatření došlo už v pondělí, kdy skončil nouzový stav. Politici hovoří o tom, že by do čtrnácti dnů mohly otevřít služby, které nejdou pořídit na internetu, například kadeřnictví nebo pedikúra.

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza v rozhovoru pro Seznam Zprávy mluvil o tom, že by propustkou k normálnímu životu mohla být i aplikace v mobilu, kde by si každý vygeneroval QR kód. Komu bude svítit zeleně, mohl by do kadeřnictví nebo restaurace. O návrhu už mluvil s představiteli ministerstva zdravotnictví.

V diskuzi pod článkem však sklidil převážně nesouhlasné reakce, které poukazovaly zejména na to, že řada lidí nemá chytrý telefon, ani peníze na zatím drahý PCR test, pokud nebudou očkovaní.