Začaly zápisy prvňáčků
Více než sto tisíc dětí se během měsíce poprvé podívá do školy. V Česku totiž začaly zápisy do prvních tříd základních škol. Už nyní však učitelé vědí, že dětí nakonec nenastoupí tolik, kolik jich k zápisu přišlo. Důvod je jednoduchý - stále více rodičů totiž žádá pro své děti odklady.
"Dnes jsou některé rodiny samozřejmě sportovní a chodí do klubů. Přišel chlapeček, měl na modro hlavičku. Říkali, že fandí Bohemce. A já povídám: Ale Bohemka je zelená. Rodiče vysvětlili, že se tam nějak nedohodli, přešli do Bráníku a ti jsou modří."
I tak veselý může být zápis do první třídy. Rodiče mohou přihlásit potomka do jakékoliv školy - obecní, soukromé, církevní. Dávno už neplatí, že dítě chodí do nejbližší školy. Rodiče zvažují řadu kritérií. Výuku jazyků, kroužky, kvalitní učitele. Zápisy jsou dnes podobné jako v minulosti - dítě musí poznat barvy, základní geometrické útvary, znát básničku, nakreslit obrázek. Stále více rodičů však chce, aby dítě šlo do školy o rok později. Loni dostalo odklad osmnáct procent dětí. Co je podle ředitelky Hany Vítové důvodem odkladů?
"Někdy za tím opravdu stojí školní nezralost dětí, pak je odklad velmi vhodný. Pak se ale objevují problémy, že si tím rodiče zpohodlňují život a oddalují si povinnost. Samozřejmě, že s povinnou školní docházkou končí to, že si odjedu na dovolenou v kteroukoliv dobu, protože dítě musí chodit do školy a najednou se začne podřizovat režim rodiny škole. To si myslím, že se někdy stává takovým skrytým důvodem. Aby se tak nedělo, tak ze školského zákona je povinnost nejenom mít doporučení pro odklad školní docházky od specializovaného psychologa, ale zároveň i od pediatra."Projevuje se na školních znalostech, jestli jdou děti v šesti či v sedmi letech?
"Mohou mít výhody i nevýhody. Výhoda je to, když bylo dítě opravdu nezralé na školní docházku. Ale může to být velká nevýhoda a to v případě, kdy dítě bylo prakticky zralé na školní docházku, rodiče si prosadili nějakým způsobem oklad. Dítě zůstalo v mateřské školce, kde se začalo otravovat, protože děti v šesti letech začínají mít touhu se učit. Výsledkem toho je, že nastupují do školy a nejsou schopni se koncentrovat na výuku."