Zatím neprší, jen kape
"Srpnový výsledek českého průmyslu je nadějný, ale zároveň je onou pověstnou vlaštovkou, která sama o sobě jaro nepřináší,"řekl analytik Raiffeisenbank Pavel Mertlík. Nicméně i v jiných odvětvích ekonomiky jako by se lehounce blýskalo na lepší časy.
Český průmysl v srpnu zmírnil svůj meziroční pokles na 8 procent, přičemž ještě v červenci se propadal skoro o pětinu. Dolů ho táhla hlavně produkce kovových konstrukcí, kovodělných výrobků a základních kovů, výroba strojů a elektrických zařízení. Naopak produkce aut, přívěsů a návěsů se oproti minulému měsíci zvýšila. Oldřich Körner ze Svazu průmyslu a dopravy se domnívá, že situace ve výrobě se v srpnu spíše stabilizovala než zlepšila. Na podzim se podle něj bude hlavně automobilový sektor vyrovnávat s ukončením programů šrotovného v řadě zemí:
"Určitě nemůžeme mluvit o oživení. Teď, jak skončí šrotovné v Německu, jak se postupně vyčerpalo a jak se vyčerpají i další státní zásahy, například výrazné masivní státní veřejné zakázky v Německu, očekávám, že se opět objeví problémy se zakázkami ze zahraničí."Také Jan Vejmělek z Komerční banky upozorňuje na skutečnost, že statistika průmyslových objednávek není povzbudivá, jelikož v srpnu byly meziročně nižší o 13,6 procenta.
Už zmíněný hlavní ekonom Raiffeisenbank Pavel Mertlík souhlasí s názorem, že je srpnový výsledek průmyslové výroby nadějný, i s nebezpečím vyplývajícím z ukončení programů šrotovného v okolních zemích. Přesto je mírným optimistou:
"V tom srpnovém čísle ještě šrotovné pomáhalo, ale během podzimu tento efekt vymizí. Na straně druhé přece jenom už se zvyšují objednávky z některých dalších oborů, včetně toho automobilového průmyslu, kde už jde o objednávky, které nejsou tažené šrotovným. Čili ten autoprůmysl se s tím bude muset vyrovnat a bude to pro něj znamenat určitě pokles ve výrobě menších aut, kde jarní měsíce někdy trhaly rekordy.""Očekáváme proto během příštích měsíců pohyby průmyslové výroby střídavě nahoru a dolů, bez jasného trendu. Skutečné zlepšení očekáváme až koncem roku 2009 a počátkem roku příštího," dodal Pavel Mertlík.
Stavbařům se naopak v poslední době dařilo. Podle Českého statistického úřadu se stavební produkce v srpnu meziročně zvýšila o 0,6 procenta hlavně díky veřejným zakázkám. Růst produkce inženýrského stavitelství tak byl tažen výstavbou dálnic a silnic. Podobný vývoj očekává šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš i v dalších měsících:"Určitě u inženýrského stavitelství nejsou důvody k nějakému dramatickému pesimismu, protože i návrh státního rozpočtu na příští rok především v celé dopravní infrastruktuře jako významné složce inženýrského stavitelství je velice pozitivní. Těch 96 miliard je maximum možného. Čili z tohoto pohledu dopravní infrastruktura bude tahounem stavebnictví i v příštím roce."
Pozemní stavitelství, do kterého patří i výstavba bytů, však podle Václava Matyáše dlouhodobě klesá. Právě v pozemním stavitelství ale podniká většina stavebních firem. "To rozhoduje o tom, proč náš pohled do budoucnosti není optimistický,"řekl šéf svazu.