Zdržení při zavádění mýtného by nás přišlo draho
Ostře sledovaná soutěž o dodavatele systému výběru mýtného na českých dálnicích je v podstatě u konce. Ministr dopravy Milan Šimonovský už minulý týden vybral vítěze. Neoficiálně se hovořilo o konsorciu vedeném rakouskou společností Kapsch. To se také v pondělí potvrdilo. Zároveň se ale dá očekávat, že neúspěšní uchazeči ihned celou soutěž napadnou jako neregulérní. Pokračuje Zdeněk Vališ.
"Tři z těch čtyř uchazečů nesplnili v několika bodech zadání. To se týká jak technické úrovně, tak nedoložených povinných příloh."
Jméno vítěze prý neznala ani vláda. Jak říká vicepremiér pro ekonomiku Martin Jahn, do výběru dodavatele systému ani nemá co mluvit.
"Výběr je plně v kompetenci ministra dopravy. S vládou, jakou takovou, to nemá co dělat. Pan ministr ani nesdělil jméno firmy, kterou bude doporučovat, protože to prý zákon neumožňuje. Vláda vlastně nemůže výběr nebo doporučení ministra dopravy ani měnit, je to zcela v jeho kompetenci."Vítězem tendru je tedy rakouská firma Kapsch. Ta nabídla, že systém vybuduje za 22 miliard korun. Nejdražší nabídka zněla na 34 miliard a nejlevnější na 15 miliard. Vyřazení uchazeči zatím vyčkávají. Italská společnost Autostrádě se už ale minulý týden nechala slyšet, že chce hájit svá práva, protože její nabídka byla učiněna v souladu s podmínkami výběrového řízení a platnými standardy Evropské unie. Ještě v průběhu tendru také z různých stran zaznělo, že je netransparentní. Komunisté prý budou na nadcházející schůzi Poslanecké sněmovny požadovat, aby vláda objasnila okolnosti tendru. Předseda KSČM Vojtěch Filip označil vyloučení tří uchazečů za drzost. Podle středočeského hejtmana a stínového ministra dopravy ODS Petra Bendla už samotný průběh nastavení výběrového řízení naznačoval, kdo má vyhrát. Šéf antimonopolního úřadu Martin Pecina potvrdil, že jeho instituce se bude tendrem zabývat.
"Úřad v minulých dnech obdržel podnět na prošetření celé záležitosti. V tomto okamžiku je předčasné hovořit o výsledku. Úřad ale samozřejmě podnět řádně prošetří a o výsledku bude informovat."
Celá soutěž je ale kritizována ještě z jiného důvodu. Všechny čtyři firmy totiž nabízely pro výběr mýtného tzv. mikrovlnný, pozemní systém. Firmy se satelitní technologií se tendru nezúčastnily, protože ho považovaly za diskriminační. Kritici také připomínají, že v Evropské unii má být v budoucnu zaváděn satelitní systém Galileo. Orientovat se tedy dnes na mikrovlnný systém jsou prý vyhozené peníze. Obhájci mikrovlnného systému zase tvrdí, že satelitní řešení stále ještě není dokonalé. Navíc se počítá s tím, že vybudovaný mikrovlnný systém bude později možné poměrně snadno převést na satelitní. To potvrzuje i ministr Šimonovský.
"Celé zadání bylo připraveno tak, aby úprava technologických segmentů systému byla do budoucna perspektivní, to znamená, aby umožnila přejít na satelitní systém. Já do budoucna věřím satelitnímu systému. V současné době ale pravděpodobně ještě není v tom stavu, aby byl konkurenceschopný vůči osvědčeným mikrovlnným systémům."
Zřejmá je podle většiny odborníků jedna věc. Každé zdržení při zavedení mýtného, které má odstartovat 1. ledna 2007, by přišlo český stát draho. Podle odhadu ministerstva dopravy se totiž už v první fázi počítá s ročním výnosem ve výši osm až devět miliard korun. Denně by tak zdržení připravilo státní pokladnu nejméně o dvacet miliónů korun. Vláda se už dříve usnesla, že platit mýtné budou zatím jen těžké kamióny nad 12 tun. Tento návrh má podporu i ve Sněmovně, kde čeká návrh novely zákona o pozemních komunikacích, bez níž by nešlo mýto zavést. V první etapě má být v Česku zpoplatněno téměř tisíc kilometrů dálnic a rychlostních komunikací. V roce 2008 by se výběr mýtného rozšířil i na řadu silnic první třídy. Celkem by pak roční výnos mohl přesáhnout dvacet miliard korun.