EU chce sladit ochranu spotřebitelů s potřebami podnikatelů
Český spotřebitel musí být na vnitřním trhu Evropské unie chráněn, avšak nikoli na úkor podnikatelského růstu. To bylo hlavní motto konference, kterou v úterý uspořádalo v Praze ministerstvo průmyslu a obchodu za účasti prvního českého eurokomisaře Pavla Teličky, České obchodní inspekce a dalších vládních i nevládních organizací v tomto oboru. Jednání sledoval Josef Kubeczka.
"Našim cílem je, abychom zdokonalili ochranu českého spotřebitele, abychom zabránili rizikům, která vyplývají z prodeje výrobků, abychom přispěli k tomu, dostat se na úroveň vyspělých evropských zemí."
Eurokomisař Pavel Telička, který je spoluodpovědný za zdraví a ochranu spotřebitele, vysoce ocenil, že konference tohoto typu se koná jen pár týdnů po vstupu České republiky do Evropské unie.
"Vnímám to jako výraz toho, že si uvědomujeme nejen význam ochrany spotřebitele, ale rovněž, co to znamená pro fungování trhu. Ostatně ty základní poznámky, které jsem na konferenci sdělil, by se daly shrnout zhruba následovně: V prvé řadě pochopitelně jde o to, aby práva spotřebitele byla zajištěna, a to napříč Evropskou unií, tedy na celém vnitřním trhu. Jde o to, aby spotřebitel měl důvěru v to, že jeho práva jsou zajištěna, a tudíž jeho důvěra se promítla do jeho pohybu na vnitřním trhu, to znamená při obchodování, aby se tímto dal i impuls obchodování přes hranice států. Těžily by z toho i hospodářské subjekty. Domníváme se, že harmonizace norem a pravidel v dané oblasti ve skutečnosti i vytvoří rovné podmínky pro podnikání mezi hospodářskými subjekty."
Evropská unie ve svých předpisech stanovuje určité minimální standardy a členské státy pak mohou jít nad jejich rámec. Podle Pavla Teličky je nutná harmonizace veškerých ochranných norem, posílení organizací na ochranu spotřebitele a zajištění informovanosti občanů.
"Po zhlédnutí některých informačních materiálů v Evropské komisi jsem dospěl k závěru, že je zapotřebí srozumitelněji komunikovat se spotřebiteli, a proto jsem navrhl vypracování jakéhosi katalogu práv evropského spotřebitele. Myslím si, že v horizontu několika týdnů budeme tento velmi srozumitelný dokument mít k dispozici pro naše spotřebitele."Česká republika podle ministra Urbana splnila v ochraně spotřebitele povinné závazky, což ale neznamená úplné sladění podmínek. "Jdeme do prostoru, který je v ochraně spotřebitele dál," uvedl Milan Urban. Podle mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivany Pickové je hlavní rozdíl v postavení spotřebitele obecně. "U nás se mnozí podnikatelé dívají na spotřebitele jako na člověka, který je obtěžuje, nikoli jako na člověka, který jim přináší peníze,"řekla Picková. Podle ní zákon stojí na straně spotřebitele, ale jeho vymahatelnost je velmi složitá. Jsou případy, kdy se spotřebitelé soudí, ale firma po letitém sporu zmizí v propadlišti dějin. V mnoha evropských zemích je tento problém ošetřen mimosoudním řešením sporů. Zavedení tohoto institutu by podle Ivany Pickové výrazně pomohlo zlepšit postavení spotřebitelů v Česku.