Hlavní problém škol? Byrokracie, finance a inkluze

Foto: Filip Jandourek, Český rozhlas

Byrokracie, finance a současná podoba inkluze - to jsou podle ředitelů základních škol největší problémy. Stěžují si často také na nedostatek učitelů, problémy s rodiči či malé prostory.

Foto: Filip Jandourek,  Český rozhlas
Průzkum provedly společnosti Tutor a Edulab. Ředitele oslovili formou dotazníků. Vyplněný ho poslalo 450 ředitelů, což je deset procent všech ředitelů základních škol. Nejčastěji zmiňovaným problémem byla podle autorů administrativa.

"Ředitelé mají pocit, že výkaznictví a hlášení ze škol pro různé státní subjekty není propojené. Stejnou věc hlásí na spoustu míst, a musí to dělat oni. Chybí jim podpora i v rámci školy, kde by potřebovali v souvislosti s narůstající administrativou víc pracovníků, které nemají," uvedla Miluše Vondráková ze společnosti Tutor.

U menších škol nemá ředitel na starosti jen chod školy, ale i velkou vyučovací povinnost. Snížení administrativní zátěže řeší i ministerstvo školství. Úřad teď pracuje na zjednodušení vyhlášky spojené s takzvanou inkluzí.

Současná podoba inkluze nefunguje podle 79 procent ředitelů, pouze 14 procent odpovědělo opačně. Ředitelé se podle Miluše Vondrákové na adresu inkluze vyjadřují poměrně tvrdě, ne z pohledu jejího smyslu, ale z pohledu nedomyšleného procesu její aplikace do praxe. Podle řady ředitelů byl starý systém jednodušší, efektivnější, výrazně levnější, bez zbytečné administrativy, a to i při zajištění společného vzdělávání s handicapovanými žáky.

Málo peněz na odměny kvalitních učitelů

Ilustrační foto: Filip Jandourek,  Český rozhlas
Ředitelé si v průzkumu často stěžovali také na nedostatek peněz na odměny kvalitních pedagogů.

"Jsou lidi, kteří si to zaslouží, vidím, že tam jsou do večera. Já jim můžu maximálně poděkovat, koupit kytičku a dát nějakou pětistovku," uvedl například ředitel základní školy v Lázních Bohdaneč Jaroslav Jirásek. Finance školy postrádají i na vybavení škol moderními technologiemi a pomůckami.

Na odměny by ředitelé měli dostat víc peněz od ledna 2020. Jak uvedla mluvčí ministerstva školství Aneta Lednová, pro netarifní složku platu by měl být větší prostor. "Ta dnes dělá osm procent, a snaha je, aby se přiblížila dvaceti procentům."

Ředitelé škol si v průzkumu často stěžovali také na přístup rodičů ke škole a k učitelům. Podle 45 procent ředitelů se zhoršuje, 40 procent jej považuje za stále stejný, pouze 11 procent si myslí, že se zlepšuje. Ředitelé by ze 46 procent zrušili víceletá gymnázia, 41 procent se vyjádřilo opačně. Někteří se vyjádřili, že by gymnázia vymezili je pro zlomek nejtalentovanějších dětí.

Společnost Tutor, která se na průzkumu podílela, vyhlásila první ročník ankety Ředitel roku, jejímž cílem je ocenit práci ředitelů základních i středních škol.