Ideální eshop i kamenná prodejna
Nakupování na internetu se za posledních 10 let výrazně proměnilo. Tržby rostou každým rokem dvojcifernými čísly. Vyplývá to z analýzy společnosti Heuréka.cz. Zatímco v roce 2012 zákazníci e-shopů utratili necelých 52 miliard korun, loni to už bylo 115 miliard korun.
"Dá se říci, že Češi nakupují prakticky pořád. Samozřejmě ne úplně každý. Asi 90 procent uživatelů internetu v Čechách nakoupí alespoň jednou za rok, ale víc jak 50 procent, přesněji řečeno 53 procent nakupuje alespoň jednou měsíčně. To znamená, že ta frekvence už je docela častá."
Dnes mohou lidé nakupovat ve víc než 40 tisících českých e-shopech. Pro srovnání, v roce 2007 jich byla v Česku zhruba desetina. Češi na internetu nakupují prakticky cokoliv. Muži nejčastěji počítače a elektroniku, ženy oblečení a kosmetiku či parfémy.
Senioři si oblíbili nakupování potravin
Nakupování na internetu už není jen doménou mladých. Online nákupy jsou běžnou součástí života ve všech věkových kategoriích.
Senioři začali například využívat nákup potravin. Nemusí tahat těžké tašky, nebo chodit v nepříznivém počasí na nákup. Třeba u Rohlíku.cz se počet nakupujících seniorů za poslední rok více než zdvojnásobil. Podle marketingového ředitele společnosti, Rostislava Brzobohatého bude letos počet pravidelně nakupujícíh seniorů ještě růst - až ke třem tisícům. Jak uvedl mluvčí iTesco Václav Koukolíček, senioři nejčastěji kupují těžké zboží. Jejich průměrný nákup váží 37 kilogramů.
"Seniory lze rozdělit na dvě skupiny, jedni jsou takoví, kteří mají třeba handicap, například se hůře pohybují a bydlí ve třetím patře bez výtahu, druhou skupinou jsou pak senioři, kteří vyznávají moderní styl života a jsou dobře ekonomicky situovaní."Seniorům, kteří nemají přístup k internetu, pomáhají u některých online prodejců potravin asistentky. Ty vyřeší nákup po telefonu většinou za 10 až 15 minut.
I když nákup přes internet roste, stále se najdou zákazníci, kteří dají přednost kamenným prodejnám. Na internetu si totiž zboží nemohou osahat tzv. "naživo". Výzkum agentury Ipsos potvrzuje, že lidé stále častěji preferují, pokud mají prodejci e-shop i prodejnu. Podle průzkumu 60 % lidí vadí, když některý obchod nemá e-shop, a 74 % lidí vadí, když e-shop nemá poblíž výdejní místo.