Kde chtějí pracovat čeští vysokoškoláci? ČEZ, Škoda Auto, Ikea či Zentiva

Foto: StockSnap / Pixabay CC0

Škoda Auto, Komerční banka, Ikea, Zentiva či T-mobile patří mezi firmy, ve kterých chtějí pracovat čeští vysokoškoláci. Tyto firmy se umístily na předních místech ankety o nejatraktivnější zaměstnavatele roku 2020. Studii s názvem TOP Zaměstnavatelé realizuje Asociace studentů a absolventů. V jubilejním 10. ročníku hlasovalo přes 12 tisíc vysokoškoláků a Jasnou volbou, tedy naprostým vítězem, se stala Skupina ČEZ.

Kromě hlavní ceny dosáhl ČEZ i na první místo v kategoriích Technik, kde se započítávají hlasy studentů technických oborů s nejlepším prospěchem, a v oborové kategorii Energetika, plynárenství a petrochemický průmysl. „Z našeho pohledu je jednou z nejstabilnějších zaměstnavatelských značek na českém trhu,“ uvedl ředitel studie TOP Zaměstnavatelé Jakub Hořický.

Foto: jarmoluk,  Pixabay,  CC0

Výsledky studie jsou rozděleny do kategorií na základě studijního oboru respondentů. Farmaceuty a lékaři byla jako nejzajímavější firma zvolena Zentiva. U budoucích právníků zvítězila společnost Havel & Partners, u ekonomů poradenská firma KPMG, v telekomunikacích T-Mobile a automobilový a strojírenský průmysl ovládla opět Škoda Auto. Skokanem roku, tedy firmou s největším posunem v hodnocení za poslední rok, se stala Direct pojišťovna.

Podle Hořického není mezi umístěnými společnostmi na prvních místech příliš změn a  překvapení. „Můžeme konstatovat, že TOP 5 v každé oborové kategorii je mezi lety poměrně stabilní. Je zřejmé, že na českém trhu dominují silné značky, které jsou atraktivní nejen pro své zákazníky, ale zejména pro své budoucí zaměstnance,“ uvedl.

Dodal, že na předních místech podle něj letos posiluje rostoucí trend českých IT zaměstnavatelů, kteří utvrzují své pozice v mezinárodní konkurenci.

Přínosy pro studenty i firmy

Studie TOP Zaměstnavatelé je projektem Asociace studentů a absolventů, který je realizován ve spolupráci s prestižní výzkumnou agenturou GFK, univerzitami, studentskými organizacemi a firemními partnery. Studie tak poskytuje nejen údaje českým vysokoškolákům, kdo jsou nejvyhledávanější zaměstnavatelé a kde by se měli ucházet o práci, ale zároveň naznačuje firmám, jak se stát preferovaným zaměstnavatelem.

Foto: watcharakun,  FreeDigitalPhotos.net

„Velmi často se absolventi obrací právě na zaměstnavatele, které znají z nějaké reklamy, která propaguje značku zaměstnavatele. Patří mezi ně i takový průzkum, jakým je studie TOP Zaměstnavatelé,“ řekla Českému rozhlasu Jitka Součková, marketingová manažerka personální agentury Grafton Recruitment.

Žebříčky jsou podle ní pro firmy důležité i v době pandemie koronaviru. „Firmy mají stále nedostatek odborníků, především například technicky vzdělaných. Jsou to typicky IT odborníci, strojaři, konstruktéři. Takže i v době koronaviru mají absolventi zájem a pomáhá to firmám v tom, aby získaly nejlepší talenty,“ dodala.

Nižší nároky na nástupní mzdy

Kromě oblíbenosti firem se ve studii zjišťovalo i to, jaké je aktuální platové očekávání českých vysokoškoláků. Pandemie koronaviru pohled studentů na očekávané platové ohodnocení změnila. Po několika letech konstantního růstu se totiž dostavil pokles.

„Oproti předchozím ročníkům očekávané nástupní mzdy absolventů vysokých škol poklesly na úroveň roku 2018. Tři čtvrtiny z nich očekávají, že si po získání vysokoškolského diplomu vydělají až 35 000 Kč hrubého měsíčně. To oproti loňsku činí pokles zhruba o 15 procent," přiblížil Hořický.

Průměrná hrubá měsíční mzda všech pracujících byla loni podle Českého statistického úřadu 35 402 korun.