Kempování v zimě. Karavany a obytné vozy zažívají v Česku boom

Foto: Kateřina Kohoutová, archiv ČRo

Jarní prázdniny jsou v Česku v plném proudu a pro většinu rodin bývají spojené s návštěvou hor a zimními sporty. Ubytovací zařízení jsou ale zavřená. A tak si lidé našli alternativu – vedle sjezdovek či běžeckých tratí se stále více objevují obytné vozy a přívěsy. Nebývale velký zájem potvrzují i provozovatelé půjčoven a prodejen karavanů.

Foto: ČT

Prodej karavanů a obytných vozů během letošní zimy stoupl meziročně až o 200 procent. Českému rozhlasu to potvrdila Klára Hájek Velinská z Asociace kempování. Většina vozů objednaných pro letošní sezónu je podle ní už vyprodaná.

„Objednávky s dodací lhůtou v roce 2021 uzavíraly továrny na konci září minulého roku. Což je opravdu věc nevídaná. A dokonce už začátkem února fabriky vyhlašovaly, že budou brzy uzavírat objednávky pro rok 2022.“

Foto: Shawn Harquail,  Flickr,  CC BY-NC 2.0

Výrazně větší zájem potvrdil Českému rozhlasu i Petr Havlíček, ředitel firmy, která karavany a obytné vozy prodává i pronajímá. Zájem podle něj narůstal už minulý rok, ale ten největší přišel po Novém roce.  „V karavaningu je zima taková okurková sezóna. Očekávali jsme, že leden a únor bude klidný. A opak je pravdou, nestíháme zvedat telefony,“ uvedl Havlíček.

Karavan přitom není levná záležitost. Zájemce o koupi si musí připravit od půl milionu korun výš. Obytné vozy většinou stojí jeden až jeden a půl milionu korun.

Ilustrační foto: Mark Roentahlenberg,  Pixabay / CC0

Velký zájem je ale i o půjčování obytných vozů a přívěsů. Ten podle asociace vzrostl během zimy zhruba o 50 procent. Lidé si je nejčastěji půjčují na víkendy, případně prodloužené víkendy. Pronájem vyjde na přibližně 2 tisíce  korun na den.

Odborníci očekávají, že trend karavaningu a kempování dál poroste. Populace vyznavačů tohoto cestování podle nich mládne. Mladí lidé vyznávající aktivní cestování a poznávací turistiku, dávají přednost obytnému vozu nebo obytné vestavbě. Časem pak přechází k obytným přívěsům, které si pořizují spíše rodiny s menšími dětmi. Přívěs je prostornější a pohodlnější.

Historie karavaningu v Česku

Obytný přívěs W2 ze Sodomkovy karosárny,  foto: archiv Iveco Czech Republic

Češi patřili mezi průkopníky karavaningu. Československo bylo dokonce v roce 1933 jedním ze zakládajících členů Mezinárodní organizace campingu a caravaningu. Několik let poté, v roce 1937 začala vyrábět Sodomkova karosárna obytné přívěsy. Byly označené W1, W2 a později i W3 (zkratka znamenala weekendový vůz). Vzhledem k tomu, že v té době ale bylo málo aut a také ne všichni jejich majitelé byli vyznavači kempingu, vyrobilo se jich na objednávku asi 5 desítek. Několik destítek W3 sloužilo ve válce německé armádě.

Přívěs Karosa Dingo,  foto: archiv Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě

Po válce nebyla výroba karavanů schválena v centrálně řízeném hospodářství Československa. Změna přišla až v roce 1959, začátkem 60. let byl pak vyroben první československý přívěs. Postaral se o to národní podnik Karosa Vysoké Mýto. Dostal přezdívku Dingo. Navrhl ho slavný český designér Otakar Diblík, který ale v roce 1968 emigroval a usídlil se v Itálii.

Výroba karavanu trvala pouhých 10 let a bylo vyrobeno méně než 50 kusů. Důvodem byla relativně vysoká cena, byl nedostupný pro většinu obyvatel a také omezené možnosti autoturistiky v zahraničí.

Přívěs Karosa Dingo,  foto: archiv Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě

O výrobu obytných přívěsů se pak pokoušelo více organizací, hlavně výrobní družstva. Většinou ale neúspěšně. Největším výrobcem se stal závod Beskydsport Bohumín, který sériově vyráběl několik typů přívěsů.

Škoda 1203 jako obytný vůz,  foto: Tom Smolák - Photography,  Flickr,  CC BY-NC-SA 2.0

V trnavském národním podniku TAZ Trnava vznikl v polovině 70. let první obytný vůz v Československu. Šlo o variantu Škody 1203 z roku 1968. Množství přívěsů ale vzniklo v socialistickém Československu většinou svépomocí. Přestavovalo se všechno možné. Nejoblíbenější byly předělávky nákladního vozu značky Avia.