Vláda vypověděla dohodu se společností Housing&Construction o výstavbě dálnice do Ostravy
Vláda se rozhodla vypovědět realizační dohodu se společností Housing & Construction o výstavbě 80kilometrové dálnice z Lipníka nad Bečvou do Ostravy. Firma, která zakázku získala bez výběrového řízení, měla dálnici postavit do roku 2009 a provozovat po dobu 25 let. Co vedlo vládu k výpovědi dohody a jaké budou pro stát důsledky tohoto kroku, je otázka pro Zdeňku Kuchyňovou.
Podle vyjádření ministrů byly důvody k vypovězení smlouvy dva a to čas a cena. Dálnice měla stát kolem 125 miliard korun počítáno v cenách roku 2001. V případě inflace by však skutečně zaplacená částka mohla přesáhnout 200 miliard korun. Pro lepší představu - za jeden metr dálnice by se postavil dvoupokojový byt. O snížení rizik projektu jednal s investorem už od listopadu ministr dopravy Milan Šimonovský a v poslední možný den se vláda rozhodla od realizační dohody odstoupit.
"Výstavbu bude zajišťovat stát. Tento způsob výstavby jsem garantoval, že bude levnější zhruba o jednu třetinu nákladů proti ceně 125 miliard uvedené v realizační dohodě, byla by to částka o 40 miliard korun nižší."
Jak dodal ministr Šimonovský, po delší diskusi se rozhodl i pro zkrácení termínu výstavby o jeden rok. Dálnice by tak měla být dokončena už v roce 2008. Vláda si od napojení ostravského regionu slibuje i snížení zdejší vysoké nezaměstanosti, což potvrdil ministr vnitra Stanislav Gross."To rozhodnutí, které učinila vláda, bylo motivováno především urychlením té výstavby a samozřejmě velmi důležitým, ale pro mě faktorem až číslo dva byly ty peníze, protože Severomoravský region skutečně už slyšel za posledních 12 let mnoho slibů, ale zatím se toho mnoho neudělalo."
Stavbu chce vláda financovat prostřednictvím dluhopisů a jedná také s Evropskou investiční bankou. Úvěr by měl zajistit zhruba 50 procent finančních prostředků a stavba by měla začít už v červenci.
Otázka je, co bude vládu odstoupení od realizační dohody se zahraničním konsorciem Housing&Construction stát. Objevily se názory, zda Česko nepostihne další mezinárodní arbitráž. Podle ministra Šimonovského bude třeba zaplatit prokazatelné výdaje.
"Tato úhrada je 20 miliónů eur, což je zhruba 600 miliónů korun a tyto finanční prostředky zaplatí český stát po ověření prokazatelných výdajů auditorem nákladů, který je sjednán v realizační dohodě."
Šimonovský nevyloučil, že se může objevit i požadavek náhrady případných ušlých zisků. O tom, jak je otázka výstavby dálnice citlivá, svědčí i fakt, že po jednání vlády odletěl premiér s ministrem financí vrtulníkem do Ostravy, aby o rozhodnutí vlády informovali místní zastupitele.
Firma Housing & Construction si nedávno najala k prosazení smlouvy bývalého náčelníka generálního štábu Jiřího Šedivého. Ten nyní uvedl, že rozhodnutí vlády v podstatě znamená ukončení činnosti v České republice.
Exministr dopravy Jaromír Schling, který smlouvu podepisoval, se domnívá, že k jejímu vypovězení nebyl žádný důvod. Na rozdíl od vlády si myslí, že zrušení dohody bude znamenat nikoliv urychlení výstavby, ale její oddálení přibližně o dva roky. Stát podle jeho slov místo soukromého kapitálu použije veřejné zdroje a zvýší tak zadlužení.