Petřínská lanovka slaví 120 let
Už 120 let vozí lidi lanovka na pražský Petřín. Jeho vrchol ozdobila na konci 19. století známá silueta Petřínské rozhledny. Pohodlnou cestu k nové atrakci zajišťovala právě lanovka. Poprvé se rozjela 25. července 1891.
Obě atrakce - rozhlednu i lanovku - přinesla Praze Jubilejní zemská výstava 1891 a zasloužil se o ně Klub českých turistů, jehož členové se vrátili z Paříže nadšeni Světovou výstavou a jejím symbolem - zbrusu novou Eiffelovou věží.
Práce na lanovce z Újezdu na Petřín začaly v únoru a první cestující se svezli už v červenci. Trať měřila necelých 400 metrů, byla tedy kratší než dnes, a překonávala výškový rozdíl 102 metrů. Jako pohon využívala vodu, uvedl při jedné z našich návštěv Miroslav First.
"Lanovka byla postavena na systému vodní převahy, ale první lanovka v Praze byla na Letnou. Až druhá lanovka byla tady na Petřín."
Co znamená systém vodní převahy?
"V podstatě je to nejjednodušší systém, který existuje. Do vagónu, který byl nahoře se načerpalo 4-5 kubíků vody, aby měl vyšší hmotnost, a vahou té vody a vahou cestujících se vytáhl spodní vůz nahoru, dole se voda vypustila a tak pořád dokola."I když nebyla jízda levná, za první týdny provozu ji vyzkoušely desetitisíce lidí. Později sice zájem klesl, lanovka se nicméně stala oblíbenou součástí tehdy ještě řídké sítě pražské veřejné dopravy.
Lanovka na Petřín se ve své historii několikrát zastavila. Nejdřív na počátku první světové války. Rozjela se až v roce 1932 u příležitosti IX. všesokolského sletu. Dráha už byla elektrifikovaná a prodloužená na zhruba 510 metrů průlomem v Hladové zdi až na vrchol Petřína. Turisté tak už nemuseli zdolávat vrchol kopce. Podruhé se lanovka opět zastavila v 1965 poté, co trať vážně narušily dlouhotrvající deště.
"V červnu 1965 se při jízdě jeden z vozů nepříjemně rozkymácel, tak se začalo pátrat po tom, co se na lanovce stalo. Zjistilo se, že uprostřed trati na výhybně došlo k malému vybočení kolejí. Provoz byl okamžitě zastaven. Během několika dalších týdnů došlo k dalším pohybům petřínské stráně, kdy už došlo k velkým deformacím tratě a v roce 1967 došlo k velkému sesuvu půdy, který to těleso lanovky zničil,"uvedl v České televizi vedoucí archivu dopravního podniku Pavel Fojtík. Praha se však své populární lanovky nevzdala. Po náročné asanaci petřínského svahu, generální opravě dráhy a modernizaci se lanovka s cestujícími opět rozjela v létě 1985. I dnes je lanovka oblíbenou atrakcí pro turisty i Pražany. Za svoji éru přepravila více jak 56 milionů cestujících.