Soud ve Vídni zabavil v exekuci vzácné české obrazy a plastiku
Soud ve Vídni zabavil v exekuci vzácné české obrazy - díla Emila Filly a Vincence Beneše, a také plastiku Otto Gutfreunda. Soudní řízení navrhla firma Diag Human, se kterou Česko vede arbitráž kvůli obchodům s krevní plazmou.
Rozhodčí nález ze srpna 2008 státu nařídil zaplatit firmě Čechošvýcara Josefa Šťávy náhradu škody téměř 9 miliard korun. Diag Human tvrdí, že rozhodnutí již nabylo právní moci. Česko vychází z toho, že arbitráž ještě neskončila, neboť došlo k odvolání.
"Protistrana to interpretuje tak, že spor skončil, protože nebyl řádným způsobem podán návrh na přezkum. Údajně to nepodepsal ten, kdo to podepsat měl. Mě tento argument nepřipadá jako dostatečný. Pokud vyjdeme z jejich pohledu na věc, tak oni tvrdí, že to je skončené a podali návrh na exekuci. Mohli ho podat tady, mohli ho podat v Rakousku, mohli ho podat asi ve 140 zemích světa,"
uvedl advokát Tomáš Sokol, který v kauze radil ministerstvu zdravotnictví. A firma Diag Human se už nechala slyšet, že návrhy na exekuci podává i v dalších zemích.
Rozhodnutí rakouské justice je podle ministra kultury Jiřího Bessera přinejmenším zvláštní. Postup, kdy jsou zapůjčená umělecká díla brána jako rukojmí jiných sporů, považuje za neslušný. Argumenty Diag Human však vídeňský soud vyslyšel. Po skončení výstavy budou oba obrazy a plastika převezeny do depozitního skladu ve Vídni. Právník Diag Human Jan Kalvoda podotkl, že už letos v lednu informoval premiéra Petra Nečase o tom, že se hodlá na zahraniční soudy obrátit. Diag Human využil takzvané newyorské úmluvy, tedy úmluvy o uznání a výkonu cizích rozhodčích nálezů, uvedl odborník na mezinárodní arbitráž Vladimír Balaš."Jestli postupoval rakouský soud pouze podle této úmluvy, tak si myslím, že k tomu tu druhou stranu moc nepotřebuje v té první fázi. Ale jiná otázka je, lze-li exekuovat majetek státu, který neslouží k obchodním účelům. Například je to majetek, který slouží k výkonu funkcí diplomatické mise nebo majetek, který je součástí kulturního dědictví."
Stát má teď čtyři týdny na podání námitek. Tři zapůjčená umělecká díla jsou zatím na vídeňské výstavě s názvem "Dynamik! Kubismus/Futurismus/Kinetismus" v Belvederu. Fillův olej Dvě ženy z roku 1913 pochází ze sbírek Moravské galerie v Brně, Benešův obraz Tanečnice a Gurfreundova bronzová plastika Objetí patří Národní galerii v Praze. Ředitel Sbírky moderního a současného umění Tomáš Vlček byl postupem soudu překvapen."Velmi. Už z toho důvodu, že při každém jednání, které vede k zápůjčce, vždycky žádáme ujištění o všech možných dostupných zárukách a neviděli jsme, že by mohly být nějak ohroženy, protože naše kontakty s Rakouskem jsou seriozní. Tím, co se stalo, jsme se posunuli do méně civilizované části světa. Kolegové z rakouské galerie Belvederu jsou zmateni a nešťastni. Je to velmi smutné, že umění se musí stát rukojmím nějakých chyb nebo nějaké politiky."
Ovlivní tato kauza ochotu Národní galerie půjčovat umělecká díla na další výstavy?
"Samozřejmě, velmi podstatně. Už teď existuje zákaz generálního ředitele udělat jakýkoliv příslib na zápůjčku do zahraničí. Tím se samozřejmě paralyzuje náš kulturní potenciál."
Cena Fillova obrazu Dvě ženy by mezi sběrateli nešla pod deset milionů korun. Je to věc z Fillova ranného období, jaká na trhu nebyla. Benešův obraz Tanečnice je pojištěný na 12,5 milionu korun. Ohroženy jsou však i další výtvarná díla, která Česko zapůjčí na zahraniční výstavu, ale i nemovitosti, peníze na bankovních účtech či pohledávky státu.