Kdo bude majitelem ČSA?
Ministerstvo financí vyhlásilo ve čtvrtek výběrové řízení na nového majitele Českých aerolinií. Do prodeje jde celý balík akcií státu. Privatizace ČSA už delší dobu vyvolává polemiku v médiích i mezi politiky. Dá se tedy očekávat, že bude ostře sledována. Pokračuje Zdeněk Vališ.
„Je přiměřená. Pro samotného budoucího vítěze je to důležitá věc, ale já očekávám, že i ve vlastním zájmu tuto dobu velmi pravděpodobně prodlouží.“
Nejméně pět let také musí mít ČSA základnu na Ruzyňském letišti. Zájemců o ČSA je prý hodně, a to jak ze Západu, tak z Východu.
„Velmi pravděpodobně se přihlásí zájemci ze západní Evropy, potom to budou zájemci z Východu a Dálného východu, to znamená pravděpodobně kromě Ruska, Čínu, Indii, Koreu. Byli bychom rádi, kdyby do toho tendru šel například Singapur. Jsou tedy ve hře dva hráči, jedni evropští a druzí, kteří do toho půjdou z velké dálky a budou chtít českou flotilu využít jako partnera pro zabezpečení obslužnosti v Evropě.“
Zatím projevily oficiálně zájem ruský Aeroflot a česko-islandská společnost Travel Service. Podle generálního ředitele Aeroflotu má prý firma pro ČSA výhodnou nabídku a dost peněz. Aeroflot je také, stejně jako ČSA, členem Sky Teamu. Problém je v tom, že v této firmě má nadpoloviční podíl ruský stát. A někteří lidé v tom vidí strategické riziko. Myslí si to i šéf lidovců Jiří Čunek. Proti prodeji ČSA Aeroflotu se vyslovil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. Naopak lidovecký ministr financí Miroslav Kalousek, ani ministři za ODS nějaká bezpečnostní rizika v Aeroflotu nevidí. Někteří experti uvádějí, že ČSA je běžná firma, která nemá na rozdíl od Ruzyňského letiště nějaký strategický význam. Podle náměstka ministra financí Ivana Fuksy jsou ostatně bezpečnostní kritéria prodeje zcela jasná. Šanci nemá zájemce, pocházející ze země, která může nějakým způsobem ohrožovat mír a bezpečnost ve světě, boj proti terorismu nebo kde jsou ohrožována lidská práva.„A to je něco, co i na základě informací z Ministerstva zahraničních věcí bude vláda individuálně projednávat.“
ČSA dnes platí za konsolidovanou firmu. Loni hospodařily aerolinie se ziskem. Toho ale bylo dosaženo také zásluhou prodeje některých součástí firmy, jako například terminálu na nákladní přepravu nebo cateringu. Každopádně zisk je jistě důležitým faktorem při jednáních o ceně prodeje. Podle odhadů by kupec mohl za ČSA zaplatit až pět miliard korun. Ivan Fuksa samozřejmě nemůže o konkrétní představě vlády mluvit.
„My v tuto chvíli tu leteckou společnost prodáváme. My ji i na základě daných čísel prezentujeme jako velmi dobrou, zdravou a hovoříme samozřejmě o maximálních částkách.“
Ozývají se ale kritické hlasy, že v dnešní celosvětové finanční a hospodářské krizi je nesmysl pouštět se do takové privatizační akce. Někteří experti soudí, že zisk z prodeje by mohl být malý. Vláda prý má ale záchrannou brzdu. Ve finále, kdy bude schvalovat vítěze s nejvyšší nabídkou, může od privatizace odstoupit. Bude-li tedy cena nízká, ČSA se nebudou prodávat.