Automobilky v Česku se předhánějí v šíření dobrých zpráv
Důležité zprávy z automobilového průmyslu se tento týden nesly celým světem od amerického Detroitu po japonskou Toyotu. A mnoho významného v tomto oboru se dělo také uprostřed atlantické spojnice těchto dvou měst: v České republice.
Všechny české deníky ve středu zaznamenaly, že japonská Toyota poprvé v dějinách předstihla americký koncern General Motors, který 78 let kraloval světovému automobilovému průmyslu. Tato zpráva dobře zapadla do kontextu informací, které teď hýbou českou ekonomikou. Pokud jde o automobilový průmysl, stává se totiž země stále významnějším mezinárodním hráčem.
Připomeňme například vývoj v mladoboleslavské Škodě Auto. Minulý týden, i když zrovna čelila hrozbě stávky, se nezapomněla pochlubit, že letošní březen pro ni byl v počtu prodaných aut nejúspěšnějším měsícem v historii. Tento týden kontroval kolínský závod konsorcia Toyot-Peugeot-Citroen, z jehož montážní linky sjel půlmiliontý vůz. Zahanbit se nechtěl nechat ani výrobce nákladních vozů, kopřivnická Tatra. V úterý informovala, že díky zlepšení výrobních postupů za rok zvýšila výrobu téměř o polovinu. Den poté jihokorejská automobilka Hyundai slavnostně zahájila výstavbu nového závodu v Nošovicích. Slíbila přitom do výstavby investovat více než miliardu eur.
Podle ekonomky Markéty Šichtařové ze společnosti Next Finance to je suma pozoruhodná: "Je to hodně významná investice. Každopádně už dneska můžeme tvrdit, že i kdyby Hyundai neproinvestovala těch něco přes 30 miliard korun, tak určitě se bude podílet na růstu hrubého domácího produktu minimálně jedním procentem. Takže vedle Škody Auto to určitě bude jeden z naprosto nejzásadnějších podniků, které budou ovlivňovat růst české ekonomiky."Za slovy o významu ekonomického růstu si Šichtařová stojí přesto, že slíbených tři a půl tisíce pracovních míst považuje za jen regionálně důležitý údaj. A dokonce si myslí, že i když je ve Slezsku hodně nezaměstnaných, zdaleka ne všichni budou zaměstnatelní. Kvalifikované a přitom levné zaměstnance bude firma jistě shánět i v zahraničí, soudí ekonomka.
"Přesto to není pro českou ekonomiku nějaký zásadní problém, protože si musíme uvědomit, že tito zaměstnanci u nás budou dlouhodobě žít, pracovat... Minimálně u nás budou přebývat a utrácet přes pracovní týden. Takže vlastně svou spotřebou budou i tak českou ekonomiku posouvat dopředu,"říká Šichtařová a dodává, že i kdyby zmíněná spotřeba nebyla natolik významná, stále zde bude ještě velký vývoz do zahraničí.
Faktem je, že po součtu výkonů všech automobilek by roční produkce osobních aut v České republice měly vysoce přesáhnout jeden milion vozů. A to při poměrně vysoké míře spolupráce s podniky na sousedním Slovensku, které je v poměru k počtu obyvatel už dnes nejvýkonnějším výrobcem automobilů na světě.
Vysoká koncentrace jednoho typu výroby ve dvou propojených ekonomikách by pro ně mohla představovat určité riziko v případě útlumu automobilové výroby, připouští Markéta Šichtařová. Nepovažuje ho ale za příliš velké, protože jde o produkci převážně malých a levných aut "jejichž výrobě, a tedy i prodeji, se daří i v době, kdy dochází k ekonomickému útlumu. Daleko horší situace je u třeba velkých limuzín, které podniky nakupují jako služební auta. A tady můžeme identifikovat poměrně výrazný cyklus s tím, jak roste a klesá ekonomika. Takže ta naše výroba těch konkrétních aut by neměla být zas až tolik riziková."
Podle Markéty Šichtařové ale budou převažovat výhody: zejména růst zaměstnanosti a lákání dalších zahraničních investorů.