O nákupech supersoniků není ještě rozhodnuto, kontrakt může ohrozit Boeing.
O nákupu supersoniků pro českou armádu není ještě rozhodnuto, přesto jak prohlásil ministr obrany Tvrdík během návštěvy ve Švédsku, zdá se že, česká strana je o krok blíž k uzavření smlouvy. Do 15. dubna předloží Tvrdík vládě návrhy smluv o gripenech. Tento materiál však musí ještě projednat Parlament a ten také musí schválit zákon, který upraví financování kontraktu. Jednání ve Švédsku sledoval Jaromír Marek.
"V současné době jsme v České republice vybrali 41 projektů, do kterých chceme investovat. Vše je však otázkou dohody s českou vládou. Jen bych chtěl připomenout, že 14 projektů už běží!"
Konkrétně se jedná o zakázku pro továrnu Walter v Jinonicích, která výrábí letecké motory pro Volvo, společnost Jihlavan zase vyrábí součástky pro Gripeny. Největší část investic by však měla plynout do Aera Vodochody, které vyrábí české stíhačky L 159. Konsorcium BAE/SAAB by mělo pomoci i s jejich odbytem na světových trzích. Pokračuje zástupce konsorcia Mc Namee.
"Ano, jsme připraveni pomoci s odbytem. Dosud ale nebyla uzavřena žádná smlouva."
V Aeru by se mohly vyrábět některé součásti Gripenů a není vyloučeno, že by se zde budou montovat trupy pro tyto stíhačky. Je zde však komplikace. Více ministr obrany jaroslav Tvrdík.
"Co se týká Aera Vodochody, je pravdou, že tady nezáleží jen na stanovisku české vlády ani na stanovisku konsorcia BAe/SAAB, ale také na stanovisku firmy Boeing."
Společnost Boeing je totiž minoritním vlastníkem Aera a se vstupem dalšího subjektu do firmy by musela souhlasit. Aero však nejprve vstup britsko-švédského konsorcia zcela odmítalo. Po tlaku ze strany ministra obrany Tvrdíka alespoň začalo jednat. Zatím bez výsledků. Případný krach ve vyjednávání o vstupu britsko-švédského konsorcia BAe/SAAB do největší tuzemské zbrojovky tak může celý plánovaný nákup stíhaček pro armádní piloty ohrozit. Česká strana nyní hodlá opětovně vyzvat Boeing, aby dal jasně najevo, jaké jsou jeho záměry s firmou Aero.