Politici versus agresivní lobby

autobazar1.jpg

V poslední době o sobě opět nechali slyšet, a to dosti vehementně, dovozci ojetých aut. Jablkem sváru je zákon zakazující dovoz aut starších osmi let a také výklad zákona o odpadech. Dovozci žádají, aby se legislativa změnila v jejich prospěch. Pokud se tak nestane, jsou rozhodnuti zablokovat část Prahy tak, jako to už udělali před dvěma roky. Zdeněk Vališ soudí, že stát už by neměl takovému vydírání ustupovat.

Loni bylo údajně do Česka dovezeno asi 160 tisíc různě ojetých aut. Mnohá z nich přitom byla starší osmi let, což je podle zákona maximální hranice pro schválení takového vozidla do provozu. Jenže celníci prostě nevědí, zda a jak mají v případě takových aut používat zákon o odpadech. Jde totiž často o havarovaná vozidla. Dovozce je ale nedeklaruje jako autovraky. Podle něj to jsou použita auta, které budou v Česku renovována nebo použita na náhradní díly.

Problém je v tom, že ministerstvo životního prostředí dosud nevydalo žádnou závaznou směrnici k zákonu o odpadech, která by se dala aplikovat na dovoz havarovaných ojetin. Příští týden se mají sejít představitelé ministerstev dopravy a životního prostředí, generálního ředitelství cel i všech krajských úřadů, aby v celé záležitosti konečně udělali jasno. Dovozci ojetin už mezitím pohrozili, že pokud se jim výsledek jednání nebude líbit, zopakují své dramatické protesty z roku 2001.

Jejich argumenty jsou jasné - vydělat se dá jen na hodně poškozeném autě. Kdyby prý měli dovážet jen lehce havarovaná nebo nehavarovaná vozidla mladší osmi let, tak by prodělali kalhoty, protože tato vozidla jsou v Německu dražší než ta, která se pak opraví v Česku. Vystupování dovozců před televizními kamerami je velmi sebevědomé. Jsou si jisti, že opět musí zvítězit. Už jednou před nimi kapitulovaly vláda i Parlament, když povolily dovoz vozidel do stáří osmi let místo původně navrhovaných pěti let.

Podívejme se ale na celou záležitost z jiného úhlu. Je jistě potěšitelné, co všechno stále ještě dovedou "zlaté české ručičky". Na druhé straně si už Česko získalo v zahraničí pověst autovrakoviště Evropy. Také čeští odborníci čas od času upozorňují, že po našich silnicích jezdí vozy, které jsou postrachem životního prostředí a přímou hrozbou pro bezpečnost provozu. Záměrem ministerstva dopravy je snížení stáří vozidel, čemuž by mělo napomoci i přísnější posuzování technického stavu ojetin. Tato snaha ale naráží na dva problémy. Jednak mnozí z motoristů na nákup nového vozu prostě nemají, a tak se v autobazarech ohlížejí po laciných ojetinách, které mají často najeto přes sto tisíc kilometrů a v západní Evropě by už dávno skončily ve šrotu. Jednak, a to především, jsou ve hře zájmy malé, zato hodně agresivní skupinky dovozců ojetých vozů a opravářů, kteří se přirozeně nechtějí smířit se ztrátou lukrativních zisků. Prý lze mezi ně zahrnout i některé pracovníky celní správy, o nichž kolují zvěsti, že si z nízkých odhadních cen dovážených vozů udělali docela výnosnou živnost.

Přívrženci dovozů argumentují tím, že ojetiny jsou většinou v lepším technickém stavu než staré škodovky, které po silnicích stále jezdí. Navíc je prý omezení dovozů byrokratickým zásahem do tržního mechanismu ve prospěch jedné skupiny podnikatelů, tedy výrobců aut. Ti prý chtějí omezit konkurenci, aby sami mohli zvednout ceny svých výrobků. V tom mají dovozci jistě kus pravdy. Jenže lze také namítnout, že v Česku jsou dnes prakticky nejlevnější auta v Evropě. Příčinou ovšem není ani tak konkurence ze strany ojetin, jako spíše ojedinělá pozice silného domácího výrobce, na kterou se zahraniční konkurence snaží útočit nižšími cenami, než za jaké prodává jinde v Evropě.

Proti dovozu ojetin však asi nejvíce hovoří možné budoucí ekonomické problémy. Už dnes se v Německu za likvidaci auta platí, pokud majitel nepředloží důkaz, že auto vyvezl za hranice země. Dá se předpokládat, že už v blízké budoucnosti bude Evropská unie trvat na ekologické likvidaci, která je dosti drahá. Výrobci dostanou příkaz vlastní výrobky vykupovat. Ale ojetin vyvezených do zahraničí, mimo Evropskou unii, se to týkat nebude. A až se Česká republika stane členem unie, určitě si silná automobilová lobby prosadí, že zpětný odkup se bude týkat jen ojetých vozů vyvezených do nové členské země po dni vstupu. Takže drahou ekologickou likvidaci ojetin nakonec zaplatí český stát, potažmo i všichni ti, kteří za jejich dovoz dnes tak horují. Mimochodem, stejný problém s ojetinami řešili před časem v Polsku. Také tam vláda zpřísnila podmínky jejich dovozu a také tam musela čelit agresivitě dovozců a různých mafiózních struktur. Polská vláda nátlaku neustoupila a dovozci se museli s tvrdší realitou smířit.