Pouta jsou thriller o rozkladu estébácké duše

„Pouta“ (Foto: www.pouta-film.cz)

Podruhé během několika týdnů se český film vrací k reflexi života v letech normalizace. Po prosincové Kawasakiho růži je tu film Pouta, který se za diváky vydá na začátku února. Je to téměř dvouapůlhodinový thriller o příslušníkovi StB, který pronásleduje disidenta s cílem vyštvat ho za hranice. Mají ty dva filmy - Kawasakiho růže a Pouta - společného něco jiného než dobové zasazení?

Podobná je i jejich výchozí zápletka. V obou případech si Státní bezpečnost bere na mušku reprezentanta neoficiální kultury a rozhodne se ho všemi dostupnými prostředky donutit k opuštění republiky. Využívá k tomu jeho známých i blízkých. To co oba filmy naopak odlišuje, je způsob rozvíjení příběhu. Kawasakiho růže začíná v současnosti a vyprávění nás vede k odhalování příběhu v pozadí, naproti tomu Pouta jsou snímek veskrze dobový, historický, vyprávěný v přítomném čase, tedy v 80. letech, a divák je znovu účastníkem tehdejších dramat.

Scénář růže napsal Petr Jarchovský, Pouta jsou filmovým debutem novináře Ondřeje Štindla.

"Žánr toho filmu? Je to napínavý, snad trochu dramatický snímek..."

Se svým debutem je spokojen.

"Ano... Vidím se tam, jak si občas trochu otloukám nos o nějaký svůj limit, ale v zásadě jsem."

Napětí vydrží bez zakolísání po celých 146 minut. Ústřední postavou je příslušník StB Antonín Rusňák, hluboce frustrovaný, agresivní muž neschopný navazovat lidské vztahy. Po vypuzení disidenta i s rodinou do zahraničí, se pokusí získat jeho milenku. Neuspěje a film naznačuje jeho konec. Ústřední postavu režisér svěřil herci Klicperova divadla v Hradci králové Ondřeji Malému. Ten o postavě říká:

"Člověk, který aniž by si to uvědomil se dostaně do totálně slepé uličky. A čím víc koná, tím víc se do ní dostává."

To je ta StB, ta slepá ulička?

"To je možná začátek, tam dostal ty páky, tu moc, ale ta slepá ulička je v jeho hlavě. To je on sám. Cit mu určitě chybí, je v něm zloba, nespokojenost, nevybití, touha po něčem... On vlastně neví, co chce."

Pro Malého stejně jako pro některé jeho kolegy z natáčení jsou Pouta jednou z prvních větších filmových zkušeností.

"Pro mě je zcela zásadní, že to je jedna z hlavních rolí v tom filmu, což se mi zatím nepoštěstilo, takže je to pro mě výjimečné."

Režisér Radim Špaček hledal tváře málo známé. Kolegy Malého jsou Martin Finger, Bára Milotová, Kristína Farkašová, Luboš Veselý, Lukáš Latinák a další. Některé režisér hledal i na Slovensku.

"Nebylo to tak, že bychom se za každou cenu snažili, aby to byli neznámí herci. Konec konců Martin Finger dostal asi dvakrát cenu Alfréda Radoka, takže zas tak neznámý není..."

Ale ve filmu ano.

"Ve filmu ano a to nás trochu bavilo, otvírat prostor pro nějaký nový svěží vzduch a aby tady nebylo těch dvanáct herů, kteří pořád rotují dokola, ale třeba o něco víc."

A co režisér říká časovému a tématickému souběhu s Kawasakiho růží?

"Já myslím, že je to celkem logické, před vidatelné. My jsme to věděli, že se ten film chystá, a dokonce i Honza Hřebejk se dozvěděl o našem filmu, možná i četl scénář Pout. Myslím, že je dobře, když je ti pohledů na stejnou věc víc. Když jsou ty filmy dobré, tak mi to vůbec nevadí."

Film jde do českých kin 4. února.

www.pouta-film.cz