S testováním na koronavirus končí firmy nad 250 pracovníků. Na výsledky je zatím brzy

Testování na koronavirus v nošovické automobilce Hyundai, foto: ČTK / Jaroslav Ožana

Podniky nad 250 zaměstnanců končí s povinným testováním na koronavirus. Zapojily se už firmy od 50 zaměstnanců. Malé se připojí v druhé půlce března. Počátek testování provázela zahlcená testovací místa.

Ladislav Dušek,  foto: Michaela Danelová,  archiv ČRo

Testování ve firmách se na počtech odhalených případů koronaviru zatím výrazně neprojevilo. Podle šéfa zdravotnických statistiků Ladislava Duška je na to ještě brzy. Do systému se zatím nepočítají například samoodběrové testy, které se ukážou ve statistikách za několik týdnů.

"To, že teď narůstá počet antigenních testů na hodnotu 150 tisíc denně, je důkaz toho, že se něco hýbe. A až do toho najedou ty menší firmy, tak ty nárůsty budou dramatičtější a větší."

Foto: ČTK / David Taneček

Testování se musí podrobit všichni zaměstnanci, kteří chodí na pracoviště. Není povinné pro lidi, kteří pracují z domova. Firmy zaměstnance testují prostřednictvím závodního nebo externího lékaře, případně přes odběrové týmy. Mohou se používat i samotestovací sady. Stát na test přispívá 60 korun.

Veřejná testovací místa byla zahlcená

Problém byla zpočátku distribuce testů, některé firmy proto posílali zaměstnance na veřejná testovací místa. Například v Liberci tak byl nejbližší volný termín až za šest týdnů.

Jan Blatný,  foto: archiv Úřadu vlády ČR

Ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) označil zaplnění veřejných testovacích míst za problém a apeloval na zaměstnavatele, aby využívali samotestování. Ministr průmyslu Karel Havlíček (za ANO) uvedl, že testů samotestování se prodalo už 17 milionů kusů. Podle očekávání u nich klesá i cena.

Viceprezident Svazu průmyslu Jan Rafaj apeloval na stát, aby pro testování v podnicích schválil konkrétní testy a nikoliv distributory, od kterých si je podniky musí kupovat.

Antigenní testy,  foto: ČTK / Luděk Peřina

Podle dat Svazu průmyslu zachytilo testování asi jedno a půl procenta pozitivních případů.

"Říká to, že ve firmách to není horší než v celkové populaci. Zároveň to dává velký smysl, protože my toho případně pozitivního kolegu, a velmi často jsou to bezpříznakoví kolegové, izolujeme od těch ostatních, kteří se jinak v práci potkávat musí," uvedl Jan Rafaj.

Je týdenní interval testů nedostatečný?

Do týdne musí firmy testy zopakovat. Právě týdenní interval se nelíbí řediteli Ústavu molekulární a translační medicíny v Olomouci Mariánu Hajdúchovi.

Marián Hajdúch,  foto: Kateřina Cibulka,  archiv ČRo

"Pro antigenní testování je tato frekvence naprosto nedostatečná. U PCR by naopak stačilo jednou za 14 dní. Pokud nebudeme antigenními testy ty zaměstnance testovat v 3 až 5 denních intervalech, tak nemáme šanci to z těch firem dostat."

Podle Mariána Hajdúcha bude při samotestování záležet také na citlivosti testu a jeho provedení.

"Spíš je problém s tím, že občané ten samoodběr nemusí udělat pořádně. Přece jen když si máte udělat výtěr ze středního nosu, tak tu tyčinku musíte strčit minimálně do hloubky dvou centimetrů. Otočit s ní pětkrát na jednu, pak na druhou stranu, to není úplně příjemné vyšetření. Nejsou to profesionální zdravotničtí pracovníci, aby uměli testy provádět a interpretovat."

Tomáš Prouza,  foto: ČT24

Povinné testování už dokončily obchodní řetězce. Pozitivní antigenní test mělo méně než 0,5 procenta z nich. V některých regionech ale začíná být problém s kapacitou PCR testů, které by pozitivitu potvrdily. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy se potvrdilo, že obchody jsou bezpečným místem pro zaměstnance i zákazníky. V obchodech podle něj pracuje zhruba 150.000 lidí.