S umělou inteligencí je to jako s nožem. Dokáže namazat chleba, ale také pořezat. Vysoké školy řeší používání umělé inteligence při závěrečných pracích

Některé školy kvůli možnému zneužití umělé inteligence ruší bakalářskou práci. Týká se to například nových studentů Podnikohospodářské fakulty na Vysoké škole ekonomické. Budou plnit projekty zaměřené spíše na aplikaci vědomostí v praxi.

Podle fakulty totiž postrádá písemná práce smysl, právě kvůli rozvoji generativní umělé inteligence. Tímto termínem se označují systémy, které na základě tréninku na obrovském množství dat dokážou vytvářet zdánlivě originální výstupy v reakci na zadání uživatele.

Umělá inteligence může napsat podstatnou část práce

Jiří Hnilica,  děkan FPH VŠE | Foto: FPH VŠE

Podle děkana fakulty Jiřího Hnilici je při dobře zvládnutých dotazech umělá inteligence schopná vytvořit podstatnou část bakalářské práce. "A protože je nereálné tuto skutečnost odhalit, je namístě nahradit bakalářské práce projekty, kde je více zřejmé, že se jedná o vlastní práci studenta," řekl děkan fakulty Jiří Hnilica.

Půjde například o odbornou stáž v kombinaci s podrobnou zprávou ze zahraničního studijního pobytu, účast na fakultním výzkumném projektu či konkrétní podnikatelský projekt.

AI je skvělý pomocník. Existuje však možnost zneužití

Kamil Kopecký | Foto: ČT24

Jako skvělého pomocníka například s psaním textů či s jejich analýzou hodnotí umělou inteligenci (AI) vedoucí Centra prevence rizikové komunikace Univerzity Palackého Kamil Kopecký. Na druhou stranu upozorňuje na její chybovost, možnost zneužití k podvádění, k tvorbě dezinformací či k manipulacím s fotografiemi. S umělou inteligencí je to podobné jako s nožem, kterým je možné namazat chléb, ale také někoho pořezat, řekl ČTK Kopecký.

AI podle Kopeckého může pomoct s plánováním výuky, přípravou aktivit pro žáky, s návrhy testů a jejich opravou, ale třeba také s tvorbou zajímavé grafiky či videa. Pedagogové už mají zkušenosti se studentskými pracemi zpracovanými prostřednictvím AI.

"V tuto chvíli se dá česky psaný text generovaný AI poměrně snadno rozpoznat, protože ze studentských textů formou či stylem jednoduše vybočuje a učitelé poznají, že některé pasáže textu jsou příliš neutrální, pracují s atypickou slovní zásobou, jsou příliš komplikované," uvedl Kamil Kopecký. Na druhou stranu podle něj studentům nic nebrání tyto části textu přepracovat tak, aby je nebylo možné odhalit.

Školy řeší, jak upravit používání umělé inteligence

Podle deníku E15 čelí problémům s rozpoznáním textů napsaných umělou inteligencí nejspíš všechny vysoké školy. Na Právnické fakultě Masarykovy univerzity už jinou formu závěrečné práce také zavádějí. Diskutuje se o tom na brněnské Masarykově univerzitě (MU).

Foto: geralt,  Pixabay,  CC0 1.0 DEED

Běžnou součástí nástrojů usnadňujících rešerše, formátování, kreativní práci s texty i grafikou se již umělá inteligence stala na Univerzitě Palackého. Využívají ji studenti i pedagogové, oceňují především rychlejší zvládání některých činností. I tady však vede nástup AI některé katedry k úvahám o rušení dosavadní praxe bakalářských prací. Například katedra politologie ji zrušila už loni.

Technická univerzita v Liberci umožnila studentům používat umělou inteligenci při studiu od tohoto semestru. Její použití ale musí ve své práci uvést. "Snažíme se ji využívat podobně, jako se třeba v minulosti začaly využívat kalkulačky, ale je potřeba se s tím naučit pracovat," doplnil děkan fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Jan Picek.

Autor: Zdeňka Kuchyňová | Zdroj: ČTK
klíčové slovo:
spustit audio

Související

  • 5 nejlepších univerzit v Česku

    Proč jít studovat do Česka? Jak kvalitní je výuka? O jaké obory je mezi cizinci největší zájem? V jakém jazyce jsou české studijní programy?