Výcvik českých pilotů zlepší simulátor letových iluzí
Čeští piloti mohou absolvovat výcvik na novém simulátoru letových iluzí v Ústavu leteckého zdravotnictví v Praze. Přístroj za 80 milionů korun nahradil předchozí model, který ústav dostal v roce 2004 jako dar od americké vlády.
"U nás k těm haváriím nedošlo, ale ve světě ano. Jako příčina byla identifikována letecká iluze nebo dezorientace. Pilot nebyl de facto schopen číst údaje z přístrojů, a to bylo příčinou havárie. Právě tento přístroj by měl piloty na krizové situace připravit a zabránit jim. Budou tady trénovat především piloti české armády, piloti našich spojeneckých armád, a samozřejmě i civilní piloti."
Obětí letové iluze byli zřejmě i Alexandrovci
Letové iluze vznikají například při nepříznivém počasí, tmě nebo vinou běžných optických klamů. To byla příčina i havárie letadla se souborem Alexandrovci, připomněl ředitel Ústavu leteckého zdravotnictví v Praze Petr Chmátal:"Všichni asi pamatujete před třemi či čtyřmi roky havárii ruského stroje v Soči, kdy zahynula podstatná část souboru Alexandrovců. Tato nehoda se při vyšetřování podstatnou měrou dávala do souvislosti s pravděpodobnou letovou iluzí kapitána letadla."
Pocit člověka totiž neodpovídá tomu, jak ve skutečnosti letí. Pilot tak musí při boji s iluzí vyřadit své pocity a věřit přístrojům. Simulátor od firmy GLOMEX let nahrává, chyby se zpětně vyhodnocují a záznam se pilotovi přehraje.
Dostal jsem asi jednoduchý program, řekl ministr po zkoušce simulátoru
Jako první si dezorientační simulátor vyzkoušel ministr obrany Lubomír Metnar. Dostal letecký rychlokurs, a v simulátoru přijímal pokyny. Jeho let byl zároveň vidět na počítačích. A jaké byly ministrovy pocity?"Byl to zážitek, protože já nejsem pilot. Byla to moje první zkušenost, tak jsem si to užíval. Řekl bych, že to reálně simulovalo situaci jako když sedíte v letadle, a vidíte ten start. To bylo téměř identické. Měl jsem tam asi ten základní, nejjednodušší program."
Ústav má akreditaci u US Air Force
Jak uvedl ředitel ústavu Petr Chmátal, instituci se podařilo stroj pořídit za nižší cenu než za 86 milionů, které při vyhlašování otevřeného výběrového řízení očekával. Právě zde, v Ústavu leteckého zdravotnictví totiž začíná kariéra každého vojenského pilota. Čeká tu na ně řada unikátních testovacích zařízení a laboratoří.
"Ústav leteckého zdravotnictví je pracoviště, které je akreditováno u US Air Force. Akreditací jsme prošli v roce 2017. Myslím, že na světě je pouze několik málo zařízení našeho typu, které akreditaci US Air Force vlastní."Jak dodal Petr Chmátal smysl a existenci Ústavu leteckého zdravotnictví i simulátorů vystihuje jednoduchý bonmot: "Ten bonmot říká: kdyby Pán Bůh chtěl, aby lidé létali, dal by jim křídla."